Wystawa „Ucząc piękna” w Kielcach

Dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Kielcach

ks. Paweł Tkaczyk

oraz

Dziekan Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki

prof. Grażyna Korpal  

mają zaszczyt zaprosić na wystawę

UCZ¡C PIÊKNA 

prezentującej prace studenckie z archiwalnego zbioru Katedry Technologii i Technik Dzieł Sztuki Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.  

Kielce, ul. Jana Pawła II 

Wystawa czynna: 2.04-30.06.2009 r. we wt., śr., pt., sb. 9.00-16.00, czw. 12.00-18.00. Szczegółowe informacje pod adresem www.muzeum.kielce.pl

        

            Kopie dzieł sztuki wykonywano od zawsze. Przybliżały dzieła na co dzień niedostępne, znajdujące się w odległych miejscach, ale i te bliższe, jak otaczany kultem wizerunek Madonny w pobliskim kościele. Niegdyś adepci malarstwa i rzeźby, śledząc i usiłując powtórzyć dukt pędzla, czy ślad dłuta pozostawiony w kamieniu lub drewnie, ćwiczyli wrażliwość oka  i sprawność ręki. Dziś praktykę tę zarzucono, choć utrzymuje się ona jako istotny element kształcenia konserwatorów dzieł sztuki w krakowskiej ASP. Pomimo rozwoju laboratoryjnych metod badawczych, kopiowanie pozostaje nadal bardzo ważnym sposobem zdobywania wiedzy o „anatomii” dzieła sztuki. Uczy też trudnej umiejętności wczucia się w ducha czasu powstania dzieła, rozumienia jego formy, zauważania indywidualnych cech nadanych mu przez twórcę. Studenci samodzielnie sporządzają podłoża, zaprawy, farby, werniksy. Postępują tak, jak zalecali w swych traktatach Mnich Teofil, Cennino Cennini, czy Dionizjusz z Furny. Krok po kroku budują materialną strukturę dzieła, napotykając na te same trudności i pytania, jakie stawiano przed wiekami. Muszą się z nimi uporać reszta zależy od wrażliwości i talentu. Wszak przyszły konserwator dzieł sztuki musi być również artystą. Zaprezentowane na wystawie prace powstały na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat w Katedrze Technologii i Technik Dzieł Sztuki kierowanej przez prof. Józefa Nykiela. Większość z nich stworzono w zaciszu muzealnych galerii, w bezpośrednim kontakcie z zabytkowymi oryginałami. Najstarsze kopie: „Biczowanie” fragment tryptyku z XVI w. i „Scenę przed Grotą” według XVII w. dzieła Pottera Wouvermana, namalował prof. Józef Nykiel, jeszcze jako student. Pozostałe stworzyli uczniowie pod kierunkiem  Profesora i grona współpracowników: prof. M. Niedzielskiej, dr W. Kasprzyka, dr  Z. Kaszowskiej, mgr A. Raczkowskiego, mgr R. Wójcika, mgr B. Bieszczad-Kieferling, mgr  R. Kieferlinga. 

                                 .                                                                                                           

                                                                                                                                                  Roman Jacek Kieferling