
Zasady przyjęć na rok akademicki 2022/23
Wydział | Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki |
Kierunek | konserwacja i restauracja dzieł sztuki |
Poziom i forma studiów | stacjonarne jednolite studia magisterskie |
Specjalności | konserwacja i restauracja malarstwa konserwacja i restauracja rzeźby |
Czas trwania studiów: | 12 semestrów |
Limit przyjęć: | 20 osób (łącznie na obie specjalności) – 14 osób na specjalność konserwacja i restauracja malarstwa – 6 osób na specjalność konserwacja i restauracja rzeźby |
Ważne terminy
Rejestracja i przesyłanie dokumentów
- Rejestracja online: 24 maja – 9 czerwca 2022 r.
- Przesyłanie dokumentów (wielkość do 20 MB): w okresie trwania rejestracji online 24 maja – 9 czerwca 2022 r.
(maturzyści 2022 po ogłoszeniu wyników matur, dosyłają świadectwa dojrzałości do dnia 8 lipca 2022 roku do godz. 12:00)
Egzamin
- Egzamin: etap I – 13, 14, 15 czerwca 2022 (kandydat otrzymuje indywidualny termin egzaminu)
- Egzamin: etap II – 21, 22, 23 czerwca 2022 (kandydat otrzymuje indywidualny termin egzaminu)
- Egzamin: etap III – 27, 28 czerwca 2022 (kandydat otrzymuje indywidualny termin egzaminu)
Uwaga: prosimy nie zostawiać rejestracji online na ostatni dzień i ostatnie godziny działania sytemu – czas rejestracji wraz z przesłaniem dokumentów oraz dodawaniem plików podlegających ocenie w Etapie I to ok 1,5 h. System zamyka możliwość edycji danych przez kandydata 9 czerwca 2022 o godz. 23:45
Sekretarz ZR informuje online kandydatów o dokładnej dacie i godzinie oraz miejscu, w którym odbędzie się egzamin praktyczny (adres i nr sali). Należy systematycznie sprawdzać komunikaty na swoim osobistym koncie na stronie elektronicznej rekrutacji.

Przebieg egzaminu wstępnego
Etap 1: przegląd i ocena prac wraz z rozmową (online)
Kandydaci w czasie trwania rejestracji online 24 maja – 9 czerwca 2022 przesyłają swoje prace za pośrednictwem systemu rekrutacji online – w formie elektronicznej. Należy w swoim profilu, po kliknięciu w wybrany przez siebie kierunek studiów, w zakładce etapy rekrutacji, udostępnić/dodać prace własne w ilości ok. 30 sztuk, na specjalność:
- na specjalność konserwacja i restauracja malarstwa: do 10 obrazów (w dowolnej technice malarskiej), do 10 rysunków oraz szkice
- na specjalność konserwacja i restauracja rzeźby: dokumentację fotograficzną do 10 rzeźb, do 10 rysunków oraz szkice.
Prace powinny być podpisane i datowane.
Kandydaci przesyłają prace własne w formie plików elektronicznych z wykorzystaniem udostępnionego systemu informatycznego ASP.
W wyznaczonym terminie prezentują komisji prace własne w formie wideokonferencji za pośrednictwem narzędzia Teams z pakietu MS Office 365 ASP. Prowadzona w trakcie prezentacji rozmowa z kandydatem może dotyczyć prezentowanych prac, zainteresowań zawodowych kandydata oraz zainteresowań związanych z kierunkiem studiów.
Prezentowane prace wraz z rozmową podlegają ocenie punktowej.
Etap 2: egzamin praktyczny (stacjonarnie)
Na specjalność konserwacja i restauracja malarstwa zadania obejmują:
- malarstwo – studium martwej natury,
- rysunek – studium postaci*,
- kompozycję malarską na zadany temat (z wyobraźni).
Na specjalność konserwacja i restauracja rzeźby zadania obejmują:
- studium głowy w glinie**,
- rysunek – studium postaci*,
- kompozycję rzeźbiarską na zadany temat (z wyobraźni).
Zaleca się technikę olejną w zadaniach malarskich, węgiel lub ołówek w rysunkach.
* W przypadku ewentualnych ograniczeń związanych z obecnością modela w trakcie egzaminu praktycznego, kandydat wykonuje zadanie rysunkowe w oparciu o martwą naturę.
** W przypadku ewentualnych ograniczeń związanych z obecnością modela w trakcie egzaminu praktycznego, kandydat wykonuje zadanie rzeźbiarskie – studium dłoni.
Materiały i przybory potrzebne w czasie egzaminu praktycznego:
- na specjalność konserwacja i restauracja malarstwa: zagruntowane podobrazia na dwa zadania malarskie, farby olejne, pędzle i inne przybory do malowania, papier rysunkowy B-1 (100 x 70 cm) oraz szkicownik w formacie A3, węgiel rysunkowy, ołówki i inne przybory do rysowania,
- na specjalność konserwacja i restauracja rzeźby: przybory do modelowania w glinie, papier rysunkowy B-1 (100 x 70 cm) oraz szkicownik w formacie A3, węgiel rysunkowy, ołówki i inne przybory do rysowania.
Etap 3: egzamin teoretyczny (stacjonarnie)
Sprawdza wiedzę kierunkową i podstawowe wiadomości z zakresu technologii, muzealnictwa, specyfiki zawodu konserwatora, ochrony dóbr kultury oraz bieżących wydarzeń kulturalnych. Kandydat odpowiada na pytania z obszaru wylosowanych zagadnień, które stanowią punkt wyjścia do rozmowy na zadane tematy.
Tematy do punktowanej rozmowy w ramach III Etapu egzaminu wstępnego:
- Dawne i współczesne technologie artystyczne używane w malarstwie, grafice, rzeźbie i innych realizacjach z dziedziny sztuk plastycznych.
- Galerie, muzea, miejsca i instytucje szczególnie istotne dla kultury, sztuki i dziedzictwa (zagraniczne, krajowe, w pobliżu mojego miejsca zamieszkania) – rodzaje i ich podstawowe zadania.
- Uczelnia, do której zdaję, jej historia i znaczenie, patron, oferta edukacyjna, charakterystyka kierunku, który wybieram.
- Kraków – miasto kultury, sztuki i nauki.
- Zawód konserwatora dzieł sztuki (misja, etos pracy, kompetencje zawodowe oraz zakres działania, struktura organizacyjna służb konserwatorskich).
- Konserwacja i restauracja dzieł sztuki (dostępne źródła informacji: wydawnictwa, sieć internetowa, literatura tematu), inne, wspomagające dziedziny z zakresu nauk ścisłych i humanistycznych.
- Sztuka i ochrona dziedzictwa w obliczu przemian cywilizacyjnych – możliwości i zagrożenia (nowe technologie, podstawy prawne, organizacje międzynarodowe).
- Moje fascynacje i zainteresowania artystyczne (ulubiony artysta, kierunek artystyczny, wystawa, która zrobiła na mnie wrażenie).
- Dzieło sztuki i jego interpretacja.
- Sztuki plastyczne, rzemiosło, sztuka ludowa – charakterystyka, różnice, przykłady.
- Podstawowe pojęcia z zakresu kultury, sztuk plastycznych i ochrony dziedzictwa (np. kopia, falsyfikat, dzieło sztuki dawnej, zabytek, pamiątka, miejsce pamięci, człowiek renesansu, mecenat, sztuka użytkowa, zabytek ruchomy i nieruchomy itp.).
Literatura i materiały wideo pomocne w przygotowaniu się do rozmowy w ramach III Etapu egzaminu wstępnego (proponowane materiały stanowią jedynie wskazówkę dla kandydatów):
- Władysław Ślesiński, Techniki malarskie – spoiwa organiczne, Warszawa 1984
- Władysław Ślesiński, Techniki malarskie – spoiwa mineralne, Warszawa 1983
- Jerzy Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa – Karków 1989
- Ludvik Losos, Techniki malarskie, Warszawa 1991
- Stefan Kozakiewicz, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2003
- http://www.przewodnikgdanski.pl/2014/wp-content/uploads/2013/12/Słownik-terminologiczny-sztuk-pięknych.pdf
- Nie taki konserwator konserwatywny – z Zofią Kerneder rozmawia Katarzyna Wincenciak https://youtu.be/rWaad3hxY60
- Zamek królewski na Wawelu. Sztuka konserwacji – konserwacja sztuki https://youtu.be/Z8YbGne9Hhg
- Auschwitz Birkenau – Konserwacja pamięci https://youtu.be/01LlQ_LFTOs
- Auschwitz-Birkenau. Baraki – świadkowie historii https://youtu.be/01LlQ_LFTOs
- Badania i konserwacja Ołtarza Wita Stwosza https://youtu.be/nLXSxTdhsDU
- Klinika obrazów – Muzeum Narodowe w Krakowie https://youtu.be/VKkqVEI5JLM
- Kodeks etyki konserwatora-restauratora dzieł sztuki https://zpap-orkds.pl/kodeks-etyki-konserwatora-restauratora-dziel-sztuki
- W celu poznania specyfiki zawodu zachęcamy również do zapoznania się z problematyką badawczą podejmowaną na naszym Wydziale w ramach prac magisterskich, z którymi można zapoznać się w dostępnej na naszej stronie serii wydawniczej Prace Magisterskie

Punktacja
ETAP 1: przegląd i ocena prac
Kandydat może uzyskać maksymalnie 35 punktów.
Warunkiem dopuszczenia do II etapu jest uzyskanie przez kandydata minimum 10 punktów.
ETAP 2: egzamin praktyczny
Kandydat może uzyskać maksymalnie 90 punktów.
Dla specjalności konserwacja i restauracja malarstwa:
malarstwo: maksymalnie 35 punktów,
rysunek: maksymalnie 30 punktów,
kompozycja: maksymalnie 25 punktów,
dla specjalności konserwacja i restauracja rzeźby:
rzeźba: maksymalnie 30 punktów,
rysunek: maksymalnie 30 punktów,
kompozycja: maksymalnie 25 punktów,
Warunkiem zaliczenia tego etapu jest uzyskanie przez kandydata minimum 50 punktów.
ETAP 3: egzamin teoretyczny
Kandydat może uzyskać maksymalnie 24 punktów.
Warunkiem zaliczenia etapu jest uzyskanie przez kandydata minimum 7 punktów.