Wystawa 2021: Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych

Poniższy wpis jest częścią Wystawy Końcoworocznej 2021 on-line – prezentacji działań poszczególnych pracowni i zakładów Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP im. Jana Matejki w Krakowie w roku akademickim 2020/2021.

Strona główna Wystawy dostępna jest pod następującym adresem: Wystawa Końcoworoczna 2021.
Wystawę śledzić można także na facebooku oraz instagramie pod hashtagiem #wystawawkirds2021.

Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych

Katedra Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych

kierowniczka pracowni: dr hab. Grażyna Schulze-Głazik, prof ASP
dr Anna Forczek-Sajdak, mgr Regina Główczak, mgr Karolina Molga

Zajęcia z przedmiotu Konserwacja i Restauracja Malowideł Ściennych prowadzone są na II, III i V roku studiów na specjalizacji konserwacja malarstwa. Przybliżają zagadnienia teorii i praktyki w konserwacji i restauracji malowideł ściennych, metodyki pracy oraz zagadnień dotyczących profilaktyki i ochrony obiektów zabytkowych. Studenci II, III, IV i V roku odbywają wyjazdy na zajęcia terenowe, co w przypadku tak wyjątkowej materii, jaką są malowidła ścienne, stanowi nieocenioną możliwość pogłębiania wiedzy i zdobywania nowych doświadczeń. Zdjęcia pokazują pracę studentów w trakcie zajęć oraz podczas wyjazdów.

Studenci V roku podczas zajęć terenowych w Pałacu Ciechanowice, październik 2020 r, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych, rok akademicki 2020/2021, fot. mgr Karolina Molga
Studenci V roku podczas zajęć terenowych w Pałacu Ciechanowice, październik 2020 r, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych, rok akademicki 2020/2021, fot. mgr Karolina Molga

Na III roku układ zajęć wygląda podobnie: są to wykłady oraz ćwiczenia w pracowni, jednak obejmują one inny zakres prac. Wykłady stanowią dalsze wprowadzanie w złożoną problematykę konserwacji i restauracji malowideł ściennych oraz stanowią teoretyczny wstęp do ćwiczeń praktycznych. Na zajęciach studenci uzupełniają ubytki warstwy malarskiej na tzw. próbnych malowidłach metodą znaku graficznego (kreski, kropki). Dodatkowym zadaniem jest przygotowanie i prezentacja referatu dotyczącego zagadnień związanych z prewencją, konserwacją lub restauracją malowideł ściennych.

Studentka Matylda Zielińska (V rok) podczas zajęć terenowych w Pałacu Ciechanowice (Dolny Śląsk), uzupełnianie ubytków warstwy malarskiej, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych, rok akademicki 2020/2021, fot. mgr Karolina Molga
Studentka Matylda Zielińska (V rok) podczas zajęć terenowych w Pałacu Ciechanowice (Dolny Śląsk), uzupełnianie ubytków warstwy malarskiej, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych, rok akademicki 2020/2021, fot. mgr Karolina Molga

Jednym z elementów przedmiotu jest też wyjazd w celu przeprowadzenia badań odkrywkowych. W maju 2021 roku studentki i studenci odbyli zajęcia w kościele p.w. św. Mikołaja w Doboszowicach na Dolnym Śląsku. Była to niezwykła możliwość zbadania nieodkrytych wcześniej warstw malarskich, rozpoznania obiektu oraz pobrania materiałów do badań technologicznych. Wszystkie wnioski i spostrzeżenia są opracowywane w postaci dokumentacji konserwatorskiej.

Studentka Anna Skokan (III rok) podczas wykonywania sondy stratygraficznej w celu rozpoznania budowy malowidła, podczas badań odkrywkowych w kościele p.w. św. Mikołaja w Doboszowicach (Dolny Śląsk), Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych, rok akademicki 2020/2021, fot. mgr Karolina Molga
Studentka Anna Skokan (III rok) podczas wykonywania sondy stratygraficznej w celu rozpoznania budowy malowidła, podczas badań odkrywkowych w kościele p.w. św. Mikołaja w Doboszowicach (Dolny Śląsk), Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych, rok akademicki 2020/2021, fot. mgr Karolina Molga

Studentki i studenci V roku odbyli w październiku 2020 roku praktyki terenowe w Pałacu Ciechanowice na Dolnym Śląsku, gdzie malowidła datowane są w przedziale od XVI do XIX wieku. Wyjazd ten stanowi możliwość wzięcia udziału w kompleksowych pracach przy malowidłach, takich jak odsłanianie spod późniejszych nawarstwień, wykonanie iniekcji podtynkowych, uzupełnianie ubytków warstwy zaprawy i warstwy malarskiej.