Wystawa 2021: Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym

Poniższy wpis jest częścią Wystawy Końcoworocznej 2021 on-line – prezentacji działań poszczególnych pracowni i zakładów Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP im. Jana Matejki w Krakowie w roku akademickim 2020/2021.

Strona główna Wystawy dostępna jest pod następującym adresem: Wystawa Końcoworoczna 2021.
Wystawę śledzić można także na facebooku oraz instagramie pod hashtagiem #wystawawkirds2021.

Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym

Katedra Konserwacji i Restauracji Malowideł Sztalugowych
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym

kierowniczka pracowni: dr Regina Kozik
dr Agnieszka Marecka

W mijającym roku akademickim szczególnie warte wymienienia są prace dyplomowe realizowane przez absolwentów kursu konserwacji papieru. Studenci pracowali przy zróżnicowanych i skomplikowanych technologicznie obiektach dyplomowych, wymagających często zastosowania niestandardowych rozwiązań konserwatorskich.

Agnieszka Marecka i Izabela Aktypi. Dublowanie plakatu ze zbiorów Biblioteki ASP, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym, rok akademicki 2020/2021, fot. dr Regina Kozik
Agnieszka Marecka i Izabela Aktypi. Dublowanie plakatu ze zbiorów Biblioteki ASP, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym, rok akademicki 2020/2021, fot. dr Regina Kozik

Dwa pierwsze dyplomy zostały obronione w grudniu 2020. Autorką pierwszej realizacji jest Izabela Aktypi. Jej praca dotyczyła „Systematyki i inwentaryzacji plakatów z końca XIX i początku XX wieku ze zbiorów Biblioteki ASP im. Jana Matejki w Krakowie oraz opracowaniu metod konserwacji i rekonserwacji.” Drugi powstał we współpracy z Pracownią Konserwacji i Restauracji Malowideł na Drewnie. Joanna Wójcik zajmowała się „Konserwacją XVI-wiecznego stropu pseudokasetonowego dekorowanego kołtrynami w kamienicy przy ul. Poselskiej 7 w Krakowie.”

Uta Hanusek. Prace przy obiekcie z cyklu „Przemiany” Zofii Rydet, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym, rok akademicki 2020/2021, fot. dr Regina Kozik
Uta Hanusek. Prace przy obiekcie z cyklu „Przemiany” Zofii Rydet, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym, rok akademicki 2020/2021, fot. dr Regina Kozik

W październiku tego roku przewidywane są obrony studentów VI roku: Uty Hanusek i Sebastiana Klocka. Uta zajmuje się problemami konserwacji i ekspozycji przestrzennych obiektów fotograficznych z cyklu „Przemiany” autorstwa Zofii Rydet. Sebastian w swojej pracy skupia się na rozpoznaniu budowy technologicznej i konserwacji chińskiego wachlarza „Tysiąca twarzy”, ze szczególnym uwzględnieniem opracowania bezpiecznego dublowania zdegradowanej tkaniny jedwabnej i papieru.

Wachlarz "Tysiąca Twarzy". Oczyszczanie z zabrudzeń, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym, rok akademicki 2020/2021, fot. dr Regina Kozik
Wachlarz „Tysiąca Twarzy”. Oczyszczanie z zabrudzeń, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym, rok akademicki 2020/2021, fot. dr Regina Kozik

Pomimo trudnej sytuacji i czasowego zamknięcia pracowni, dzięki zaangażowaniu studentów IV i V roku udało nam się zrealizować przewidziany program dydaktyczny. Studenci, w czasie najwyższej fali pandemii, pracowali w domu na makietach oraz dostępnych materiałach zabytkowych, a po powrocie do regularnego trybu zdecydowali się poświęcić czas na dodatkowe zajęcia.

W 2021 roku odnowiona została umowa partnerska między Wydziałem Konserwacji, a gminą Zator reprezentowaną przez burmistrza Mariusza Makucha. Przekazał on do Pracowni Konserwacji Papieru historyczny dokument potwierdzający nadanie „Honorowego Obywatelstwa Królewskiego Miasta Zatora”, który zostanie poddany pełnej konserwacji.

Burmistrz Zatora Mariusz Makuch i Regina Kozik. Przekazanie dokumentu z Zatora do konserwacji, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym, rok akademicki 2020/2021, fot. nieznany
Burmistrz Zatora Mariusz Makuch i Regina Kozik. Przekazanie dokumentu z Zatora do konserwacji, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym, rok akademicki 2020/2021, fot. nieznany

Dr Agnieszka Marecka, zrealizowała w ramach Stypendium twórczego Miasta Krakowa 2020 pierwszy etap prac konserwatorsko-badawczych pasteli Wojciecha Weissa. Prowadziła je we współpracy z Fundacją Muzeum Wojciecha Weissa oraz Laboratorium Badawczym Muzeum Narodowego w Krakowie-LANBOZ.

Wojciech Weiss, Objawienie Wiosny. Zdjęcie w świetle białym przed konserwacją (górną rząd po lewej) i po konserwacji (górny rząd po prawej). Poniżej fotografia w bliskiej podczerwieni (po lewej) i w luminescencji UV (po prawej), Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym, rok akademicki 2020/2021, fot. Paweł Gąsior
Wojciech Weiss, Objawienie Wiosny. Zdjęcie w świetle białym przed konserwacją (górną rząd po lewej) i po konserwacji (górny rząd po prawej). Poniżej fotografia w bliskiej podczerwieni (po lewej) i w luminescencji UV (po prawej), Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym, rok akademicki 2020/2021, fot. Paweł Gąsior