Wystawa 2021: Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie

Poniższy wpis jest częścią Wystawy Końcoworocznej 2021 on-line – prezentacji działań poszczególnych pracowni i zakładów Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP im. Jana Matejki w Krakowie w roku akademickim 2020/2021.

Strona główna Wystawy dostępna jest pod następującym adresem: Wystawa Końcoworoczna 2021.
Wystawę śledzić można także na facebooku oraz instagramie pod hashtagiem #wystawawkirds2021.

Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie

Katedra Konserwacji i Restauracji Malowideł Sztalugowych
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie

kierowniczka pracowni: dr hab. Anna Sękowska
prof. dr hab. Jadwiga Wyszyńska, prof. dr hab. Marta Lempart-Geratowska, dr hab. Małgorzata Nowalińska

W roku akademickim 2020/2021 Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie prowadziła ćwiczenia oraz wykłady dla studentów II, III i V roku. Z uwagi na obostrzenia związane z pandemią Covid-19 ćwiczenia prowadzone były w podziale na małe grupy, a w czasie, gdy zajęcia w trybie stacjonarnym zostały zawieszone przeprowadzono serię wykładów przybliżających wiadomości na temat konserwacji malowideł na płótnie – wybranych technik, metod i środków.

Studenci III roku przy pracy, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. Paweł Gąsior
Studenci III roku przy pracy, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. Paweł Gąsior

Podczas ćwiczeń studenci pracowali przy obiektach należących do kolekcji muzealnych (m.in. Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, zbiorów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego), prywatnych, jak i należących do zbiorów kościelnych (m.in. z kościoła pw. Bożego Ciała w Krakowie, św. Marka w Krakowie, klasztoru oo. Franciszkanów w Krakowie).

Studenci II roku przy pracy, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. dr hab. Anna Sękowska
Studenci II roku przy pracy, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. dr hab. Anna Sękowska

Jednocześnie prace przy zabytkowych obiektach podjęli (lub kontynuowali) studenci V i VI roku w ramach swoich prac magisterskich: Józefina Barlik przy wielkoformatowym obrazie na płótnie Zwiastowanie (1. poł. XVII w.?) z krakowskiego klasztoru oo. Franciszkanów, Pola Bednarczyk przy XVII-wiecznym wizerunku Matki Boskiej z Dzieciątkiem z krakowskiego kościoła św. Marka, Aleksandra Boratyńska przy gotyckim obrazie Hodegetrii Krakowskiej z kościoła w Raciechowicach, Justyna Samborska przy wizerunku Hodegetrii Krakowskiej (XVII lub XVIII w.) ze zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego w Lublinie, Lidia Żurek przy obrazie Matki Boskiej z Dzieciątkiem na płótnie (XVII w.?) z kościoła pw. św. Michała Archanioła w Lublinie, Alicja Puzio przy XV-wiecznym obrazie Hodegetrii Krakowskiej z kościoła w Jasionnej, Mateusz Sowa przy obrazie na płótnie przedstawiającym Matkę Boską (1. ćw. XVII w.?) z kościoła w Suchej Beskidzkiej.