strona w budowie, przepraszamy za utrudnienia
Pierwszy raz w historii Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki oraz historii naszej Akademii zapraszamy do obejrzenia wystawy końcoworocznej wyłącznie w przestrzeni wirtualnej. Ze względu na obecną, trudną sytuację, nie ma możliwości zaprezentowania dokonań naszych studentów w budynkach i pracowniach Akademii Sztuk Pięknych. Wszystko ma swoje dobre i złe strony. Nie zobaczymy się osobiście, prac nie można „dotknąć”, ani poczuć klimatu pracowni artystów i konserwatorów. Można jednak w mgnieniu oka i z każdego miejsca na świecie zajrzeć do naszej wirtualnej galerii, gdzie umieściliśmy wybrane fotografie prezentujące nie tylko efekty prac studentów, ale także kadry z zajęć oraz kilka krótkich filmów.
Pandemia koronawirusa i związane z nią czasowe ograniczenie funkcjonowania Akademii zaskoczyła wszystkich. Sytuacja była szczególnie trudna dla Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, gdzie wiele zajęć musi być realizowanych na miejscu, w pracowniach. Z jednej strony konieczny jest dostęp do narzędzi i aparatury badawczej, takiej jak mikroskop elektronowy czy makro skaner fluorescencji rentgenowskiej. Z drugiej – pracujemy przy wspaniałych dziełach – gotyckich obrazach tablicowych, kruchych obiektach na papierze, monumentalnych rzeźbach kamiennych. Ich bezpieczeństwo wymaga kontrolowanych warunków pracowni. Niektóre ćwiczenia, np. odbywające się w obiektach zabytkowych przy konserwacji malowideł ściennych, wiążą się oczywiście z obecnością w przestrzeni publicznej.
Nie tylko jednostki prowadzące praktyczne zajęcia z zakresu konserwacji musiały zmierzyć się z niespodziewaną i nową rzeczywistością. Za przykład może posłużyć tu Pracownia Technologii i Technik Malarskich Organicznych, której studenci na III i IV roku wykonują kopie historycznych dzieł, zgłębiając tajniki warsztatowe i artystyczne dawnych mistrzów. Zazwyczaj zajęcia odbywają się w przestrzeniach muzealnych, korzystając z uprzejmości Muzeum Narodowego w Krakowie, Zamku Królewskiego na Wawelu czy Muzeum Collegium Maius, dzięki czemu kopiści mają szanse dostrzec warstwowe niuanse laserunków, różnice faktury powierzchni, delikatne przejścia barwne – wszystkie detale ginące na fotografii. Tymczasem niespełna miesiąc po rozpoczęciu drugiego semestru zamknięta została nie tylko Akademia, ale też wszystkie muzea i galerie.
Pracownia Przenoszenia i Rozwarstwiania Malowideł Ściennych
Pracownia Dokumentacji Konserwatorskiej Malarstwa i Rzeźby
Pracownia Projektowania Konserwatorskiego
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Drewnie
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Podłożu Papierowym
Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby Drewnianej, Polichromowanej
Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby Kamiennej, Stiuku i Ceramiki
Pracownia Technologii i Technik Malarskich Organicznych
Pracownia Technologii i Technik Rzeźbiarskich
Pracownia Konserwacji Archiwalnych Materiałów Fotograficznych
Pracownia Witrażu i Szkła
Pracownia Malarstwa
Pracownia Rysunku Wieczornego
Pracownia Rzeźby
Zajęcia Terenowe
PRACOWNIA KONSERWACJI I RESTAURACJI MALOWIDEŁ ŚCIENNYCH
dr hab. Grażyna Schulze-Głazik, prof ASP
mgr Regina Główczak
mgr Karolina Molga
[masterslider id=”6″]
Film przedstawia ćwiczenia z odsłaniania malowidła spod późniejszych nawarstwień i uzupełniania ubytków zaprawy, prowadzone na II roku (semestr letni 2020)
PRACOWNIA PRZENOSZENIA I ROZWARSTWIANIA MALOWIDEŁ ŚCIENNYCH
dr Dorota Białek-Kostecka
mgr Oskar Hanusek
mgr Karolina Molga
[masterslider id=”5″]
Film przedstawia ćwiczenia z podstaw przenoszenia malowideł ściennych metodami strappo i stacco, prowadzone na IV roku (semestr zimowy 2019/2020)
PRACOWNIA DOKUMENTACJI KONSERWATORSKIEJ MALARSTWA I RZEŹBY
dr Paweł Boliński
[masterslider id=”3″]
PRACOWNIA PROJEKTOWANIA KONSERWATORSKIEGO
dr Anna Forczek-Sajdak
[masterslider id=”17″]
Film zrealizowany przez Mateusza Tomyślaka, studenta V roku WKiRDS.
PRACOWNIA KONSERWACJI I RESTAURACJI MALOWIDEŁ NA PŁÓTNIE
dr hab. Anna Sękowska
dr hab. Marta Lempart-Geratowska, prof. ASP
dr hab. Małgorzata Nowalińska
[masterslider id=”18″]
PRACOWNIA KONSERWACJI I RESTAURACJI MALOWIDEŁ NA DREWNIE
dr hab. Jarosław Adamowicz
mgr Grzegorz Kostecki
mgr Filip Pelon
[masterslider id=”19″]
PRACOWNIA KONSERWACJI I RESTAURACJI MALOWIDEŁ NA PODŁOŻU PAPIEROWYM
dr Regina Kozik
[masterslider id=”22″]
PRACOWNIA KONSERWACJI I RESTAURACJI RZEŹBY DREWNIANEJ, POLICHROMOWANEJ
dr Janusz Sarkowicz
mgr Marta Kalata-Pawłowska
mgr Wawrzyniec Woźniak
[masterslider id=”20″]
PRACOWNIA KONSERWACJI I RESTAURACJI RZEŹBY KAMIENNEJ, STIUKU I CERAMIKI
dr hab. Marta Lempart-Geratowska, prof. ASP
dr Mariusz Wrona
mgr Joanna Głaz
[masterslider id=”21″]
PRACOWNIA TECHNOLOGII I TECHNIK MALARSKICH MINERALNYCH
dr hab. Zofia Kaszowska, prof. ASP
dr Karina Niedzielska
mgr Katarzyna Różańska
[masterslider id=”7″]
PRACOWNIA TECHNOLOGII I TECHNIK MALARSKICH ORGANICZNYCH
dr hab. Zofia Kaszowska, prof. ASP
mgr Andrzej Raczkowski
mgr Tanita Ciesielska
mgr Katarzyna Różańska
[masterslider id=”13″]
PRACOWNIA TECHNOLOGII I TECHNIK RZEŹBIARSKICH
dr Roman Jacek Kieferling
dr Edyta Bernady
[masterslider id=”8″]
PRACOWNIA KONSERWACJI ARCHIWALNYCH MATERIAŁÓW FOTOGRAFICZNYCH
dr hab. Zofia Kaszowska, prof. ASP
mgr Tanita Ciesielska
wykłady gościnne: dr hab. Piotr Nowak (Politechnika Wrocławska)
[masterslider id=”14″]
PRACOWNIA WITRAŻU I SZKŁA
dr hab. Zofia Kaszowska, prof. ASP
[masterslider id=”9″]
PRACOWNIA MALARSTWA
prof. dr hab. Łukasz Konieczko
[masterslider id=”4″]
PRACOWNIA RYSUNKU WIECZORNEGO
dr hab. Rafał Pytel
[masterslider id=”10″]
PRACOWNIA RZEŹBY
prof. dr hab. Mieszko Tylka
[masterslider id=”11″]
ZAJĘCIA TERENOWE Z PRZEDMIOTU KONSERWACJA MALOWIDEŁ ŚCIENNYCH
dr Anna Forczek-Sajdak, mgr Karolina Molga
[masterslider id=”2″]
Film przedstawia próby zdejmowania ze ściany fragmentów XX-wiecznej mozaiki, prowadzone podczas zajęć terenowych z przedmiotu konserwacja malowideł ściennych w kościele pw. św. św. Jerzego i Wojciecha w Kłodzku (czerwiec 2019)
DZIAŁALNOŚĆ KOŁA NAUKOWEGO WKiRDS
Przewodnicząca: Justyna Machnik
Wiceprzewodnicząca: Joanna Nikiel
Sekretarz: Maria Zając
Skarbniczka: Aleksandra Leboda
Członkini: Weronika Gwadera
Graficzka: Oliwia Małuch
[masterslider id=”12″]
IV MIĘDZYNARODOWA STUDENCKO-DOKTORANCKA KONFERENCJA KONSERWATORSKA
Przewodnicząca Komitetu Studentów: Katarzyna Feć-Sfora
Wiceprzewodnicząca Komitetu Studentów: Paulina Węgrzyn
Członkini Komitetu Studentów: Maria Zając
Przewodnicząca Komitetu Doktorantów: Paulina Krupa
Graficzki: Wiktoria Lasek, Oliwia Małuch
Na konferencji wystąpiły studentki, doktorantki i absolwentki Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie:
- Justyna Kędziora, Multi-step cleaning approach and technical study of a 17th c. Dutch genre painting by Nicolaes Maes
- Monika Topolska, Conservation of the prison cell no.3 of the former Gestapo station in Zakopane
- Katarzyna Feć-Sfora, The outcomes of physical and chemical experiments conducted on Roman Tarkowski’s sculptures in terms of their impact on conservation work
- Paulina Krupa, Stone and plaster works of 19th century art on the example of the sculptural workshop of the Stehlik family – techniques, technology and conservation issues with particular attention to the altars
- Sonia Milewska, Restoration or reactivation? About restauration of Senster – the iconic work of media art
- Katarzyna Kudyba, Uta Hanusek, Rescuing the Beautiful Dog: Contemporary mural painting detachment and transfer to a new support. The case study of Marcin Maciejowski’s murals from cult music club in Kraków
- Ewa Szarłata, Peel-off methods in cleaning of wall paintings
Poniżej zamieszczamy fotorelację z konferencji oraz wydarzeń towarzyszących: zwiedzania pracowni konserwatorskich WKiRDS, oprowadzań po Krakowie z historykiem sztuki oraz konserwatorami dzieł sztuki, a także wykładu i zwiedzania ołtarza Wita Stwosza.
[masterslider id=”16″]WYSTAWA PRAC STUDENCKICH Z ARCHIWUM KATEDRY TECHNOLOGII I TECHNIK DZIEŁ SZTUKI
[masterslider id=”23″]