Pracownia Technologii i Technik Malarskich Organicznych

Kierownik Pracowni
prof. dr hab. Zofia Kaszowska zkaszowska@asp.krakow.pl

dr Katarzyna Stępień – adiunkt kstepien@asp.krakow.pl

dr Monika Wrona – asystent monika.wrona@asp.krakow.pl
mgr Katarzyna Różańska-Doligalska – asystent krozanska@asp.krakow.pl

Pracownia prowadzi zajęcia dla studentów I, II, III i IV roku specjalności konserwacja i restauracja malarstwa oraz studentów I roku specjalności konserwacja i restauracja rzeźby. Studenci poznają budowę malowidła sztalugowego, szczegółowo omawiane jest podobrazie drewniane i płócienne wraz z zaprawami. Analizowane są różnorodne techniki malarskie oparte na spoiwach organicznych w aspekcie historycznym. Szczególny nacisk położony jest na poznanie techniki temperowej na przykładach ikon i malowideł tablicowych z technikami pozłotniczymi oraz techniki olejnej i olejno-żywicznej na przykładach obrazów muzealnych z XVI–XIX wieku. W ramach ćwiczeń studenci I roku wykonują malowidło w technice temperowej wg szkoły wschodniej (bizantyńsko-ruskiej) na samodzielnie przygotowanym podobraziu, stosując własnoręcznie sporządzone spoiwa i farby. Studenci II roku malują martwą naturę, stylistycznie i technologicznie nawiązującą do malarstwa XVII–XVIII wieku, na podobraziach płóciennych, z zastosowaniem techniki olejno-żywicznej. Malują na barwnych zaprawach systemem warstwowym z wykorzystaniem laserunków, które uzupełniają impastami. Studenci III roku wykonują kopię temperową z elementami technik pozłotniczych w oparciu o oryginały z terenu Małopolski zgromadzone w Muzeum Narodowym w Krakowie. Studenci IV roku malują kopię w technice olejno-żywicznej, temperowej, olejnej bądź mieszanej z wybranego oryginału (XVII–XVIII wiek) ze zbiorów muzealnych. Różnorodny program realizowanych zadań semestralnych służy ugruntowaniu wiedzy i sprawności praktycznej niezbędnej w przyszłym zawodzie.

IMG_0504 - Kopia 14_św. Florian_Maciej_IMG_0400 - Kopia 8_św. Małgorzata_Popławska_IMG_0405 - Kopia TM06