Hodegetrie Krakowskie

„Hodegetrie Krakowskie” to wielotomowa publikacja, będą efektem wieloletniej pracy badawczej i prac całego zespołu konserwatorów, historyków sztuki, fizyków i chemików.

Badania nad fenomenem powtarzalności typu ikonograficznego w malarstwie małopolskim na przykładzie Hodegetrii Krakowskiej zaowocowały wydaniem w 2014 roku „Prolegomena do badań nad obrazami Hodegetrii typu Krakowskiego”, a w 2015 roku pierwszego zbiorowo opracowanego tomu katalogowego, obejmującego trzynaście znanych dzieł z najwcześniejszego okresu, czyli z lat 1400–1450. Następny tom dotyczy wydzielonego przez autorów dojrzałego i najintensywniejszego okresu wytwórczości i powielania typu, zamkniętego w przybliżonych granicach lat 1450–1490. Trzeci tom obejmuje okres równie obfitujący w przedstawienia Hodegetrii typu Krakowskiego. Jego koniec wyznacza schyłek gotyku, w którym wyraźnie zaczynają pojawiać się nowe tendencje, łącznie ze zmianami w typie ikonograficznym. Całość kończą dwa ostatnie tomy dotyczące obrazów z lat 1550–1750 oraz 1750–2018.

Prolegomena do badań nad obrazami Hodegetrii typu Krakowskiego

Wydawnictwo niniejsze jest pierwszą publikacją wybranych materiałów zgromadzonych w archiwum przechowującym tekstowe i wizualne (fotografie, rysunki i kalki) informacje o obrazach Hodegetrii typu krakowskiego, nazywanego dawniej „piekarskim”.

Przyjęta nowa nazwa typu Hodegetria Krakowska opiera się na przekonaniu, że importowany, zaginiony obraz wzór pojawił się w dawnej stolicy kraju, będącej równocześnie siedzibą władz rozległej diecezji, a stamtąd promieniował na ziemie biskupstwa krakowskiego. W Krakowie funkcjonowały malarskie warsztaty wytwarzające wizerunki wspomnianego typu. Obrazy te powstawały od początku XV wieku, ze szczególnym nasileniem wytwórczości w latach 1400-1550; kontynuowano ją w stuleciach późniejszych i praktycznie nie przerwano do dziś. Zestawione w publikacji przykłady ograniczono do epoki gotyku. Świadczą one o zjawisku w takiej skali nieznanym w późnośredniowiecznej Europie. Planowane pięciotomowe opracowanie ma w układzie chronologicznym na kanwie przemian religijnych i zdarzeń historycznych opisać szczegółowo przemiany stylowe wizerunku Hodegetrii Krakowskich w kolejnych wiekach.

Hodegetrie Krakowskie 1400–1450, tom I

Publikacja jest drugą po Prolegomenach do badań nad obrazami Hodegetrii typu krakowskiego częścią planowanego pięciotomowego opracowania poświęconego genezie formy, kształtowaniu się wizerunku Hodegetrii Krakowskiej. Seria w układzie chronologicznym ma na kanwie przemian religijnych i zdarzeń historycznych opisać szczegółowo przemiany stylowe wizerunku Hodegetrii Krakowskich w kolejnych wiekach. Niniejszy tom obejmuje dzieła z lat 1400–1450. Ważną część książki stanowi obszerny ilustrowany katalog zawierający szczegółowy opis 13 najstarszych zachowanych wizerunków Hodegetrii Krakowskiej.

Hodegetrie Krakowskie 1450-1490, tom II

Ukazał się kolejny tom serii wydawniczej poświęconej fenomenowi powtarzalności wizerunków Matki Boskiej z Dzieciątkiem w typie Hodegetrii Krakowskiej – Hodegetrie Krakowskie 1450–1490 tom II pod redakcją Małgorzaty Schuster-Gawłowskiej i Marty Lempart-Geratowskiej. Autorami tekstów są: Małgorzata Schuster-Gawłowska, Małgorzata Nowalińska, Piotr Łopatkiewicz i Anna Sękowska. W publikacji wykorzystano ponadto niepublikowane opracowania Jerzego Gadomskiego i Heleny Małkiewiczówny.

Wieloletnie badania nad fenomenem powtarzalności typu ikonograficznego w malarstwie małopolskim na przykładzie Hodegetrii Krakowskiej zaowocowały wydaniem w 2015 roku pierwszego zbiorowo opracowanego tomu katalogowego, obejmującego trzynaście znanych dzieł z najwcześniejszego okresu, czyli z lat 1400–1450. Niniejszy tom dotyczy wydzielonego przez autorów dojrzałego i najintensywniejszego okresu wytwórczości i powielania typu, zamkniętego w przybliżonych granicach 1450–1490, i obejmuje łącznie trzydzieści siedem obrazów. Spośród nich znaczną większość można przypisać do jednego z trzech działających w tym okresie warsztatów, wyraźnie wyodrębniających się na tle omawianej twórczości. Katalog, szczegółowo opisujący każdy z obrazów, poprzedza ogólna synteza stylistyczna dzieł z lat 1450–1490 oraz analiza techniki i technologii wykonania.

Hodegetrie Krakowskie 1490–1550, tom III

Zgodnie z sugestią prof. Jerzego Gadomskiego, którą przedstawił w 2014 roku, trzeci tom serii wydawniczej zamyka okres najbardziej obfitujący w przedstawienia Hodegetrii Krakowskich. Wyznacza go schyłek gotyku, w którym wyraźnie zaczynają się pojawiać nowe tendencje, łącznie ze zmianą w typie ikonograficznym, obserwowaną już pod koniec XV stulecia. Profesor, kreśląc ramy czasowe, pozostawił swobodę w ostatecznym ich wyborze, mając na uwadze informacje, których mogą dostarczyć prace konserwatorskie i towarzyszące im badania technologiczne.

W niniejszym tomie opisano dwadzieścia dziewięć obrazów – w uprzednio przyjętej konwencji, czyli z wykorzystaniem wszelkich dostępnych źródeł informacji: zapisów archiwalnych, wyników prac konserwatorskich oraz efektów badań analitycznych. Mają one wpływ na systematyzowanie wizerunków, zmierzające do wyodrębnienia – jak czyniono to w tomie drugim – warsztatów wytwórczych. Ponadto otrzymujemy pełną informację o dziełach, które do naszych czasów zachowały się w różnym stopniu. Publikację rozpoczyna synteza dr. Piotra Łopatkiewicza, w której zwraca uwagę na stopniowy spadek zapotrzebowania na wizerunki Hodegetrii Krakowskich. Ich wytwórcy nadal używali szablonów – odnajdywane znaczące podobieństwa nie pozostawiają wątpliwości. Ponadto autor zwraca uwagę na nieznaczne modyfikacje ikonograficzne, które w tym czasie pojawiły się po raz pierwszy – wskazuje ich źródła i znaczenie formalne. Nie wyklucza również, iż wizerunki Hodegetrii Krakowskich mogły powstawać poza krakowskimi warsztatami.
Niezwykle istotne jest wskazanie przez Piotra Łopatkiewicza i prof. Małgorzatę Schuster-Gawłowską – autorkę analizy techniki i technologii zawartej w niniejszym tomie i jednocześnie koordynatorkę badań – kolejnych warsztatów wytwórczych. Wskazanie podobieństw pomiędzy poszczególnymi dziełami i ostateczne ich pogrupowanie było przedmiotem wielu dyskusji. Uczestniczyli w nich, poza wspomnianymi autorami, pozostali członkowie zespołu: dr hab. Anna Sękowska i dr Małgorzata Nowalińska, dr hab. Marta Lempart-Geratowska, a wcześniej nieżyjący prof. Jerzy Gadomski i Helena Małkiewiczówna.

Na szczególną uwagę w niniejszym tomie zasługują dwa teksty, które poprzedzają katalog zachowanych wizerunków Hodegetrii Krakowskich. Dr Jarosław Adamowicz wiąże jeden z warsztatów Hodegetrii Krakowskich – „Mistrza Matki Boskiej z Kamieńca Podolskiego” – z warsztatem Mistrza Rodziny Marii, który już wcześniej został określony przez prof. Gadomskiego.
Znakomita synteza dr Magdaleny Piwockiej dotyczy malowanych broszy na wizerunkach Hodegetrii Krakowskich. To elementy niezwykle ważne, od samego początku badań fenomenu powtarzalności tego wzoru ikonograficznego zawsze szczegółowo opisywane i analizowane. Autorka bada wszystkie przypadki: poczynając od najwcześniejszych, mających formę płaskich figur geometrycznych, czasami trójwymiarowych a w schyłkowych latach gotyku kulistą lub owalną, a nawet nawiązującą już do wczesnego renesansu.

Najważniejszą część publikacji stanowi katalog dwudziestu dziewięciu dzieł, które powstały w latach 1490–1550. Opracowania są obszerne, oparte na materiałach archiwalnych pochodzących z kwerend, dokumentacji konserwatorskiej i wnioskach z badań przygotowanych jeszcze przez prof. Gadomskiego. Ich autorami są: prof. Małgorzata Schuster-Gawłowska, dr Małgorzata Nowalińska, dr hab. Anna Sękowska oraz dr Piotr Łopatkiewicz.

Niniejszy tom dedykowany jest pamięci prof. Józefa Edwarda Dutkiewicza.

Hodegetrie Krakowskie i ich odmiany 1550-1750, tom IV-V

Dwutomowa publikacja zawierając tom czwarty i piąty zamyka korpusowe opracowanie Hodegetrii Krakowskich, którego zwiastunem była wydana w 2014 roku Prolegomena do badań nad obrazami Hodegetrii typu krakowskiego. Układ i redakcja materiałów zaprezentowanych w publikacji została przygotowana zgodnie z sugestiami Jerzego Gadomskiego. Warto zwrócić uwagę na rozszerzoną formę tytułu obydwu tomów. Uwzględniają one bowiem nie tylko wizerunki w pełni odpowiadające dotychczas prezentowanym dziełom ale i rozwinięte formy nieco zmodyfikowane ikonograficznie i jak to zostanie udokumentowane, również pod względem technologicznym.

Do poszczególnych dzieł skatalogowanych, szczegółowo opisanych i udokumentowanych w obydwu tomach prowadzą dwa opracowania, pierwszy autorstwa dr. Piotra Łopatkiewicza, drugi prof. Małgorzaty Schuster-Gawłowskiej.

Tom czwarty Hodegetrie Krakowskie i ich odmiany 1550–1750 rozpoczynający publikację otwiera synteza autorstwa Piotra Łopatkiewicza. Jak podkreśla, autorzy dzieł coraz częściej odchodzą od dokładnego odwzorowywania pierwowzoru ikonograficznego. Rozpoczynają działalność warsztaty wytwórcze nie związane z Krakowem. Autor opisuje dzieła pojedyncze, choć szczególną uwagę przywiązuje do trzech obrazów o wyjątkowym znaczeniu w omawianym czasie: Matki Boskiej Piekarskiej i obrazom pokrewnych temu wizerunkowi, Matki Boskiej Boreckiej i powielanym jej wizerunkom – Hodegetriom Boreckim oraz Matki Boskiej Poznańskiej i powtarzającym ten typ wizerunkom. O dokonywanych zmianach w technologii i technice wykonania zachowanych dzieł z lat 1550– 1750 pisze Małgorzata Schuster-Gawłowska. Zwraca uwagę na brak możliwości łączenia obrazów ze względu na podobieństwa technologiczne, wskazuje na dominację stylistycznych i ikonograficznych cech. To one pozwalają wyodrębnić następujące grupy dzieł: Hodegetrie Krakowskie lub Małopolskie, Hodegetrie Piekarskie oraz Hodegetrie Wielkopolskie (?). Tę ostatnią niezwykle intersującą grupę obrazów Małgorzata Schuster-Gawłowska dzieli roboczo na podgrupę „borecką” i „poznańską”, wymienia również dzieła „mieszane” noszące cechy wspólne – „borecko-poznańskie”. Tom czwarty zamyka Katalog czterdziestu pięciu dzieł omówionych w rozdziałach, wspomnianych powyżej.

O trudnościach w określeniu techniki i technologii dzieł powstałych w ciągu ćwierćwiecza, które obejmuje piaty tom korpusu pisze Małgorzata Schuster-Gawłowska w rozdziale Uwagi dotyczące technologii obrazów Hodegetrii Krakowskich i ich odmian z lat 1750–2018. Technika wykonania dzieł jest bardzo zróżnicowana, od prób naśladownictwa średniowiecznego wzorca po bardzo skromne pod względem artystycznym obrazy. Stąd w Katalogu umieszczanym zgodnie z tradycją na końcu tomu tym razem zostało opisanych trzydzieści dzieł.

Publikacja dedykowana byłym i obecnym pracownikom, współpracownikom i sympatykom Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki z okazji siedemdziesięciolecia Wydziału.