
Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy do udziału w ogólnopolskiej konferencji poświęconej konserwacji i restauracji malowideł ściennych, która odbędzie się w Krakowie, w auli Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki (Pl. Matejki 13), w dniach 20-21 listopada 2025 roku.
Konferencja organizowana z okazji 75-lecia krakowskiego Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, dedykowana pamięci profesorów: Marii Ostaszewskiej oraz Władysława Zalewskiego.
Towarzyszyć jej będą:
- wystawa poświęcona dorobkowi Profesorów: Marii Ostaszewskiej i Władysława Zalewskiego, we foyer auli ASP (Pl. Matejki 13),
- bal konserwatorów-restauratorów dzieł sztuki w siedzibie Sekcji Konserwacji Okręgu Krakowskiego ZPAP (ul. Łobzowska 3).
Poniżej tematyka planowanych paneli oraz terminy nadsyłania abstraktów wraz z wytycznymi.
Konferencja będzie bezpłatna, ale liczba miejsc jest ograniczona, prosimy zatem o rejestrację za pośrednictwem formularza, do którego link zamieścimy już wkrótce.
Udział w balu będzie odpłatny – koszt zostanie określony w zależności od liczby uczestników. Uprzejmie prosimy o wstępną deklarację udziału w balu podczas rejestracji.
Organizatorami wydarzeń są Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie wraz z Sekcją Konserwacji Okręgu Krakowskiego Związku Polskich Artystów Plastyków i Stowarzyszeniem na Rzecz Ochrony Dziedzictwa Kulturowego KON-TAKT.
W razie pytań prosimy o kontakt mailowy: konferencja.konserwacja.2025@gmail.com.
Zapraszamy również do śledzenia wydarzenia na portalu Facebook: Ogólnopolska konferencja dedykowana pamięci profesorów Marii Ostaszewskiej i Władysława Zalewskiego.
Tematyka paneli
Panel I: Konserwacja malarstwa ściennego – historia i współczesne wyzwania
Panel będzie poświęcony szerokiemu kontekstowi działań konserwatorskich w zakresie malarstwa ściennego. Będzie stanowić przestrzeń do analizy zarówno historycznych uwarunkowań, jak i współczesnych wyzwań z jakimi mierzą się konserwatorzy.
- Historyczne konteksty konserwacji malarstwa ściennego
Refleksja nad zmianami w podejściu do konserwacji na przestrzeni lat, ich wpływem na współczesne działania oraz perspektywami rozwoju w tej dziedzinie. - Strategia, planowanie i rozwiązania administracyjno-prawne
Problemy i wyzwania związane z konserwacją malowideł ściennych w procesach projektowych i administracyjnych. Rola współpracy między konserwatorami-restauratorami, projektantami, właścicielami obiektów zabytkowych oraz administracją ochrony zabytków. - Społeczny odbiór działań konserwatorskich, krytyka konserwatorska
Postrzeganie przebiegu i efektów prac konserwatorskich i restauratorskich przez społeczeństwo. Rola komunikacji, w tym mediów społecznościowych w popularyzacji i krytyce działań konserwatorskich, oraz ich wpływu na postrzeganie pracy konserwatorów. - Interdyscyplinarna współpraca
Omówienie znaczenia interdyscyplinarnej współpracy przy projektach obejmujących konserwację malowideł ściennych (adaptacja historycznych obiektów do nowych funkcji, zagadnienia aranżacji i ekspozycji malowideł, prewencja konserwatorska, itp.) - Kształcenie konserwatorów-restauratorów malowideł ściennych
Dotychczasowe metody kształcenia specjalistów w tej dziedzinie oraz wyzwania związane z dostosowaniem procesu nauczania do współczesnych realiów i standardów konserwatorskich.
Panel II: Zabiegi konserwatorskie – materiały, metody, wyzwania ponownej konserwacji
Panel będzie koncentrował się na kluczowych aspektach praktyki konserwatorskiej, wytyczając kierunki jej rozwoju.
- Procesy i zabiegi konserwatorskie
Technika i technologia działań konserwatorskich przy malowidłach ściennych, w tym nowoczesne rozwiązania oraz ich zastosowanie w praktyce. Badanie materiałów – ich właściwości, trwałości oraz zgodności z historyczną technologią wykonania. - Dawne interwencje konserwatorskie i ponowne konserwacje
Dawne zabiegi konserwatorskie – ich dokumentacja, skuteczność, wpływ na długoterminowe zachowanie obiektów oraz ocena ich zgodności z dzisiejszymi standardami. Problematyka kolejnych interwencji konserwatorskich – wyzwania związane ze stosowaniem nowych metod i środków w kontekście wcześniejszych działań.
Panel III: Badania i prewencja w konserwacji malarstwa ściennego
Panel poświęcony zagadnieniom badawczym związanym z konserwacją, ochroną i rozpoznaniem budowy i stanu zachowania malowideł, również nietypowych (np. obiektów sztuki współczesnej), z uwzględnieniem interdyscyplinarnego podejścia, wykorzystania zaawansowanych technik analitycznych oraz prewencji konserwatorskiej.
- Technika i technologia oryginału
Badania nad warsztatem twórcy, zastosowanymi technikami oraz materiałami, które pozwalają na lepsze zrozumienie procesu tworzenia i podejmowanie świadomych decyzji konserwatorskich, w tym współcześnie stosowane metody badawcze. - Ocena stanu zachowania oraz badania nad procesami degradacji
Diagnostyka stanu malowideł ściennych, w tym identyfikacja uszkodzeń i zmian zachodzących w malowidłach ściennych, czynników i mechanizmów ich degradacji, również współcześnie stosowane metody badawcze. Próby modelowania wpływu wymienionych czynników na obiekty w dłuższej perspektywie czasowej. - Prewencja w ochronie malarstwa ściennego
Strategie ochrony prewencyjnej obejmujące monitorowanie mikroklimatu, zarządzanie środowiskiem przechowywania i ekspozycji, a także minimalizację ryzyka związanego z czynnikami zewnętrznymi i działalnością człowieka. - Interdyscyplinarność w badaniach konserwatorskich
Rola współpracy specjalistów – badaczy z różnych dziedzin, takich jak chemia, fizyka, historia sztuki czy mikrobiologia, w kompleksowym rozpoznaniu i ochronie malowideł ściennych.
Panel IV: Nowe wyzwania i techniki cyfrowe w konserwacji malarstwa ściennego
Panel będzie poświęcony nowym wyzwaniom jakie niesie współczesna konserwacja i restauracja malarstwa ściennego, oraz roli technologii cyfrowych w dokumentacji, projektowaniu i procesach konserwatorskich.
- Techniki cyfrowe w dokumentacji konserwatorskiej
Wykorzystanie zaawansowanych narzędzi cyfrowych, takich jak fotogrametria, skanowanie 3D, technologia AR/VR, czy cyfrowa rekonstrukcja w procesach dokumentowania i analizowania stanu zachowania malowideł ściennych. - Cyfrowe wspomaganie procesów projektowych
Rola technologii cyfrowych w modelowaniu konserwatorskim, planowaniu zabiegów ochronnych oraz wizualizacji efektów prac w środowisku wirtualnym. - Digital painting i rekonstrukcje cyfrowe
Możliwości i ograniczenia cyfrowej rekonstrukcji utraconych fragmentów malowideł ściennych oraz jej znaczenie w kontekście dokumentacji i prezentacji dziedzictwa kulturowego. - Interdyscyplinarność w zastosowaniu innowacyjnych narzędzi cyfrowych
Współpraca ze specjalistami w zakresie wykorzystania nowych technik w dokumentacji, projektowaniu, aranżacji oraz rozwiązywaniu innych nietypowych problemów.
Wytyczne dotyczące nadsyłania abstraktów i posterów
1. Wytyczne dotyczące nadsyłania abstraktów wystąpień
- Termin nadsyłania – ostateczny termin nadsyłania abstraktów upływa 19.05.2025
- Abstrakt wystąpienia
- Objętość – zalecana długość to 1500–2000 znaków ze spacjami
- Język – abstrakty powinny być przygotowane w języku polskim i angielskim
- Struktura abstraktu – tytuł prezentacji, imię i nazwisko autora(ów), afiliacja, adres e-mail, słowa kluczowe, treść abstraktu
- Format pliku – preferowany format edytowalny, np. .doc
- Sposób nadsyłania – abstrakty należy przesyłać na adres e-mail: konferencja.konserwacja.2025@gmail.com
2. Wytyczne dotyczące posterów
- Termin nadsyłania – zgłoszenia wystąpień posterowych przyjmowane są do 19.05.2025
- Abstrakt posteru
- Objętość – zalecana długość to 1000 znaków ze spacjami
- Język – abstrakty powinny być przygotowane w języku polskim i angielskim
- Struktura abstraktu – tytuł posteru, imię i nazwisko autora(ów), afiliacja, adres e-mail, słowa kluczowe, treść abstraktu
- Sposób nadsyłania – abstrakty należy przesyłać na adres e-mail: konferencja.konserwacja.2025@gmail.com
- Format i wymiary docelowego posteru
- Rozmiar – standardowy format A1 (594 mm × 841 mm)
- Orientacja – pionowa
- Elementy graficzne
- Zaleca się użycie czytelnych grafik, schematów i zdjęć o wysokiej jakości
- Kwestie techniczne
- Rekomendowane fonty bezszeryfowe – np. Arial, Calibri, w rozmiarze 22–24 pt
3. Dodatkowe informacje
- Publikacja abstraktów
- abstrakty zaakceptowanych wystąpień i posterów zostaną opublikowane w materiałach konferencyjnych, dostępnych również na stronie konferencji
- Prezentacja posterów
- Zakwalifikowane i wydrukowane postery autorzy powinni dostarczyć przy rejestracji na konferencję