Wystawa 2021: Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie
Poniższy wpis jest częścią Wystawy Końcoworocznej 2021 on-line – prezentacji działań poszczególnych pracowni i zakładów Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP im. Jana Matejki w Krakowie w roku akademickim 2020/2021.
Katedra Konserwacji i Restauracji Malowideł Sztalugowych Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie
kierowniczka pracowni: dr hab. Anna Sękowska prof. dr hab. Jadwiga Wyszyńska, prof. dr hab. Marta Lempart-Geratowska, dr hab. Małgorzata Nowalińska
W roku akademickim 2020/2021 Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie prowadziła ćwiczenia oraz wykłady dla studentów II, III i V roku. Z uwagi na obostrzenia związane z pandemią Covid-19 ćwiczenia prowadzone były w podziale na małe grupy, a w czasie, gdy zajęcia w trybie stacjonarnym zostały zawieszone przeprowadzono serię wykładów przybliżających wiadomości na temat konserwacji malowideł na płótnie – wybranych technik, metod i środków.
Studenci III roku przy pracy, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. Paweł Gąsior
Podczas ćwiczeń studenci pracowali przy obiektach należących do kolekcji muzealnych (m.in. Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, zbiorów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego), prywatnych, jak i należących do zbiorów kościelnych (m.in. z kościoła pw. Bożego Ciała w Krakowie, św. Marka w Krakowie, klasztoru oo. Franciszkanów w Krakowie).
Studenci II roku przy pracy, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. dr hab. Anna Sękowska
Jednocześnie prace przy zabytkowych obiektach podjęli (lub kontynuowali) studenci V i VI roku w ramach swoich prac magisterskich: Józefina Barlik przy wielkoformatowym obrazie na płótnie Zwiastowanie (1. poł. XVII w.?) z krakowskiego klasztoru oo. Franciszkanów, Pola Bednarczyk przy XVII-wiecznym wizerunku Matki Boskiej z Dzieciątkiem z krakowskiego kościoła św. Marka, Aleksandra Boratyńska przy gotyckim obrazie Hodegetrii Krakowskiej z kościoła w Raciechowicach, Justyna Samborska przy wizerunku Hodegetrii Krakowskiej (XVII lub XVIII w.) ze zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego w Lublinie, Lidia Żurek przy obrazie Matki Boskiej z Dzieciątkiem na płótnie (XVII w.?) z kościoła pw. św. Michała Archanioła w Lublinie, Alicja Puzio przy XV-wiecznym obrazie Hodegetrii Krakowskiej z kościoła w Jasionnej, Mateusz Sowa przy obrazie na płótnie przedstawiającym Matkę Boską (1. ćw. XVII w.?) z kościoła w Suchej Beskidzkiej.
Studentka III roku podczas uzupełniania ubytków warstwy zaprawy, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. Paweł Gąsior
Studenci III roku podczas uzupełniania ubytków warstwy malarskiej, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. Paweł Gąsior
Studentki II roku podczas odsłaniania pierwotnej warstwy malarskiej, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. dr hab. Anna Sękowska
Józefina Barlik (V rok, dyplom) podczas oczyszczania warstwy malarskiej obrazu Zwiastowanie (1. poł XVII w.?) z klasztoru oo. Franciszkanów w Krakowie , Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. prof. Marta Lempart-Geratowska
Pola Bednarczyk (V rok, dyplom) podczas oczyszczania warstwy malarskiej obrazu Matka Boska z Dzieciątkiem (XVII w.) z kościoła św. Marka w Krakowie, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. dr hab. Anna Sękowska
Aleksandra Boratyńska (V rok, dyplom) podczas odsłaniania piertwotnej, gotyckiej warstwy malarskiej obrazu Hodegetrii Krakowskiej z kościoła w Raciechowicach, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. dr hab. Anna Sękowska
Justyna Samborska (V rok, dyplom) podczas usuwania masy woskowo-żywicznej z obrazu Matki Boskiej z Dzieciątkiem (XVII lub XVIII w.), należącego do zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego w Lublinie, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. dr hab. Anna Sękowska
Lidia Żurek (V rok, dyplom) podczas odsłaniania pierwotnej, XVII-wiecznej (?) warstwy malarskiej obrazu Matki Boskiej z Dzieciątkiem z kościoła pw. św. Michała Archanioła w Lublinie, Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie, rok akademicki 2020/2021, fot. prof. Marta Lempart-Geratowska