Oliwia Gabryś z wyróżnieniem w konkursie „Najlepsze dyplomy”!

Z radością informujemy, że 18 lipca 2025 roku rostrzygnięto konkurs Najlepsze dyplomy na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki w Polsce (absolwenci roczników 2022/23, 2023/24)!

Mgr Olwia Gabryś otrzymała wyróżnienie za pracę pt. „Przywrócenie stabilności konstrukcji oraz wartości ekspozycyjnych w ramach konserwacji XVIII-wiecznej nakrywy na chrzcielnicę, pochodzącej z kościoła św. Mikołaja w Brzegu”, której promotorem był dr Janusz Sarkowicz, kierownik Pracowni Konserwacji i Restauracji Rzeźby Drewnianej Polichromowanej.

Więcej informacji o konkursie: Najlepsze dyplomy – absolwenci 2022/23, 2023/24 | Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Wszystkim laureatkom serdecznie gratulujemy!


OLIWIA GABRYŚ
Przywrócenie stabilności konstrukcji oraz wartości ekspozycyjnych w ramach konserwacji XVIII-wiecznej nakrywy na chrzcielnicę pochodzącej z kościoła św. Mikołaja w Brzegu
Promotor : dr Janusz Sarkowicz
Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby Drewnianej Polichromowanej

Praca magisterska ukazuje przebieg działań związanych z konserwacją snycerskiego dzieła sztuki sakralnej, jakim jest pokrywa chrzcielnicy pochodząca z kościoła św. Mikołaja w Brzegu. W roku 1945 ruchome wyposażenie kościoła w znacznej części zostało przeniesione do pobliskiego Zamku Piastów Śląskich pełniącego obecnie funkcję muzeum. Również cała chrzcielnica należy dziś do jego zbiorów. W obrębie stylistyki i formy pokrywy zostały ukazane dwa przedstawienia symboliczne: Chrzest Chrystusa w rzece Jordan i Pelikan karmiący pisklęta własną krwią. Osłona to integralna część kamiennej chrzcielnicy pochodzącej z roku 1576, która została poddana konserwacji w ramach odrębnej pracy magisterskiej w roku 2023.

Celem niniejszej pracy dyplomowej było przywrócenie stabilności złożonej konstrukcji drewnianej pokrywy chrzcielnej z odtworzeniem jej dawnej formy, jak również uczytelnienie walorów estetycznych w kontekście przyszłej ekspozycji muzealnej wraz z kamienną chrzcielnicą.

Szczególnie ważnym zadaniem była pełna rekonstrukcja niezachowanych dekoracyjnych konsol – istotnych elementów budujących formę pokrywy. W oparciu o jedyną kompletną oryginalną konsolę, z zestawu niegdyś składającego się z ośmiu części, wykonano w technice formy silikonowej nowe elementy z drewnopodobnej, modyfikowanej masy modelarskiej Axson SC-258.

Liczne elementy rzeźbiarskie drewnianej pokrywy były pierwotnie zdobione złotem oraz techniką zwaną chipolin, a jej dolna część tworząca podstawę dekorowana barwną marmoryzacją. W zakresie konserwacji estetycznej, w obrębie tych warstw dekoracyjnych obiektu dokonano miejscowych uzupełnień scalających w celu podkreślenia niewątpliwych ich walorów.

Losy niezachowanych elementów rzeźbiarskich nakrywy na chrzcielnicę, jak figura Jana Chrzciciela, skrzydła pelikana, czy główki putt pozostają do dziś niewyjaśnione, obecnie znane są jedynie z fotografii archiwalnych.