W ostatnim czasie w naszej Pracowni gościliśmy zespół Centrum Transferu Technologii i Wiedzy Uniwersytetu Warszawskiego, a celem wizyty było przygotowanie filmu promującego innowacyjny preparat służący do usuwania masy woskowo-żywicznej z obrazów na podobraziu płóciennym – nanokompozytowy organożel pNIPA-LAP z dedykowaną mu mieszaniną czyszczącą, powstały dzięki współpracy Muzeum Narodowego w Warszawie z zespołem chemików z Uniwersytetu Warszawskiego.
O efektach swoich prac opowiedziała mgr Anna Litwin, która jako pierwsza na naszym Wydziale zastosowała organożel, wypróbowując jego działanie w trakcie prac nad obiektem dyplomowym – obrazem Włodzimierza Tetmajera „Scena Rodzajowa na wsi” z 1889 roku z Muzeum Śląskiego w Katowicach (promotor dr hab. Anna Sękowska, prof. ASP). Wówczas z wyjątkowo dobrym efektem udało się usunąć z odwrocia obrazu masę emulsyjną i woskowo-żywiczną, ograniczając pracę skalpelem do niezbędnego minimum.
Obecnie, w Pracowni Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie pracuje nad swoim obiektem magisterskim Pani Adrianna Pajdak, wykonując działania pod kierunkiem prof. Marty Lempart-Geratowskiej, nad XVIII-wiecznym portretem Michała Raczyńskiego, pochodzącym ze zbiorów Fundacji im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu. Prace prowadzone aktualnie przez Panią Adriannę dały możliwość rejestracji „na żywo” samego procesu, jak i bardzo obiecujących efektów oczyszczania odwrocia obrazu z masy dublażlowej za pomocą organożelu, użytego po raz pierwszy na tkaninie jedwabnej, stanowiącej w tym przypadku podłoże dla kompozycji malarskiej.
Z niecierpliwością czekamy na internetową publikację filmu z udziałem m.in. prof. Marty Lempart-Geratowskiej, mgr Anny Litwin i Pani Adrianny Pajdak, który niebawem będzie dostępny na YouTube.