Temat pracy magisterskiej:
Konserwacja i restauracja obrazu Włodzimierza Tetmajera „Scena rodzajowa na wsi” z 1889 roku z Muzeum Śląskiego w Katowicach. Próba ustalenia palety malarskiej artysty oraz usuwanie masy emulsyjnej z odwrocia obrazu przy użyciu nanokompozytowego organożelu pNIPA-LAP
Promotor:
dr hab. Anna Sękowska, prof. ASP
Data obrony:
17 października 2023

Jaki był główny problem badawczy i konserwatorski Twojej pracy magisterskiej?
Główny problem konserwatorski stanowiła jednoczesna obecność miseczkowatych odspojeń warstwy malarskiej na licu, jej przemalowań i ubytków oraz masy emulsyjnej na odwrociu. Taki stan zachowania uniemożliwiał podjęcie standardowych etapów prac, bowiem działania prowadzone na odwrociu wiązałyby się z ryzykiem utracenia odspojonych obszarów malarskich. Prace udało się przeprowadzić dzięki wykorzystaniu opatentowanego w 2023 r. nanokompozytowego organożelu pNIPA-LAP z dedykowaną mu mieszaniną czyszczącą, który powstał we współpracy chemików z Uniwersytetu Warszawskiego z Muzeum Narodowym w Warszawie. Jego wykorzystanie nie wiązało się z inwazyjnymi działaniami mechanicznymi. Natomiast głównym problemem badawczym była identyfikacja pigmentów użytych przez artystę w tym obrazie jak i w siedmiu innych pochodzących ze zbiorów Muzeum Krakowa, bez posiadania odnośnika w postaci zachowanych farb Tetmajera. Analiza dokonana została na podstawie uzyskanych wyników badawczych porównywanych z paletą innych XIX-wiecznych malarzy tworzących na naszych ziemiach.


Co dało Ci rozwiązanie tych problemów, jak może się to przydać w przyszłości?
Praca ta, pomijając aspekty umiejętności manualnych, pozwoliła mi na nabycie umiejętności interpretacji wyników badań fizyko-chemicznych oraz poszukiwania informacji, odnajdywania wpływów i wzajemnych przemian technologicznych na przestrzeni wieków, a w szczególności w wieku XIX i XX.


Co było największym wyzwaniem lub stanowiło największą trudność, którą udało się pokonać podczas prac nad obiektem dyplomowym, problemem badawczym lub projektowym?
Największym wyzwaniem w trakcie prac było uratowanie odspojonej warstwy malarskiej i cały towarzyszący temu proces, czasochłonne uzupełnienia ubytków warstwy zaprawy i nadanie im odpowiedniej faktury oraz wykonanie rozległych uzupełnień warstwy malarskiej, w tym jej rekonstrukcji.



