Strona główna Wystawy dostępna jest pod następującym adresem: Wystawa Końcoworoczna 2023.
Wystawę śledzić można także na facebooku oraz instagramie pod hashtagiem #wystawawkirds2023.
Pracownia Konserwacji Sztuki Współczesnej
kierowniczka pracowni: dr Kinga Olesiejuk
mgr Oskar Hanusek
W roku akademickim 2022/2023 zajęcia z zakresu konserwacji sztuki współczesnej po raz pierwszy były realizowane w formacie dwustopniowym. Wstęp do konserwacji sztuki współczesnej był przeznaczony dla studentów IV i V roku, obejmował cykl wykładów i wizyt studyjnych zrealizowanych w semestrze zimowym. Przedmiot Konserwacja sztuki współczesnej o profilu ćwiczeniowym, dedykowany studentom V roku, był realizowany przez dwa semestry. Obydwa kursy były dostępne dla studentów jako przedmioty wolnego wyboru.
W zajęciach Wstęp do konserwacji sztuki współczesnej uczestniczyły/li: Dominika Anuszkiewicz, Anna Bojko, Stanisław Łuczak, Justyna Machnik, Oliwia Małuch, Sylwia Mółka, Adrianna Pajdak, Franciszek Szpila i Marcin Trojan.
Przedmiot Konserwacja sztuki współczesnej zrealizowały/li: Stanisław Łuczak, Justyna Machnik, Oliwia Małuch, Sylwia Mółka i Franciszek Szpila, a także Branislav Schwarz w ramach programu Erasmus.
W trakcie kursu zapoznaliśmy się ze specyfiką sztuki najnowszej w sferze materialnej i ideowej, odwiedziliśmy miejsca, w których powstają i w których funkcjonują dzieła współczesne, poznaliśmy artystów i innych specjalistów, którzy zawodowo zajmują się tym tematem. Mieliśmy okazję poznać główne sfery działań, jakie czekają na konserwatorów i konserwatorki sztuki współczesnej, przyjrzeliśmy się nietypowym problemom i rozwiązaniom, zaznajomiliśmy się z narzędziami pracy w zakresie teorii i praktyki konserwatorskiej.
W ramach zajęć zrealizowaliśmy:
- cykl wykładów wprowadzających do problematyki konserwacji sztuki współczesnej,
- ćwiczenie będące wstępem do pracy z zagadnieniami technicznymi i ideowymi w sztuce współczesnej, polegające na wykonaniu własnych obiektów artystycznych – form przestrzennych z materiałów nieartystycznych, efemerycznych lub ready-made oraz przeprowadzenie dyskusji na temat wartości niematerialnych i znaczeń zawartych przez studentów w stworzonych dziełach. Obiekty były również przedmiotem ćwiczenia z zakresu dokumentacji sztuki współczesnej,
- ćwiczenia z oryginalnymi dziełami:
- dokumentacja czterech dzieł Tadeusza Kantora – rejestracja danych identyfikacyjnych, opis dzieła, wykonanie raportów stanu zachowania i przygotowanie zaleceń konserwatorskich, we współpracy z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka,
- konserwacja dzieła procesualnego i interaktywnego projektu artystycznego Wojciecha Gilewicza „Obrazy 2002-”, połączone ze spotkaniem z artystą,
- montaż wystawy Jana Suchowiaka Tusze, pudry i wody kwiatowe, Galeria Pryzmat, we współpracy z dr Irmą Pawelską,
- konserwacja obiektów ćwiczeniowych autorstwa Marii Pinińskiej-Bereś – rozpoznanie, dokumentacja, stworzenie programów prac konserwatorskich i badań oraz ich realizacja, we współpracy z Fundacją im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia
- warsztaty z pakowania i zabezpieczania dzieł sztuki do transportu we współpracy z art-handlerem Bartkiem Buczkiem, pracownia Art Industry Standard
- przeprowadzenie wywiadu konserwatorskiego z artystą prof. Piotrem Bożykiem według modelu INCCA/SBMK/RCE przez studentów. Ćwiczenie obejmowało wizytę w pracowni artysty, wykonanie badania źródeł, przygotowanie scenariusza wywiadu, przeprowadzenie i rejestrację rozmowy oraz opracowanie zarejestrowanego materiału.
- wyjścia studyjne z indywidualnym oprowadzaniem pod kątem specyfiki przedmiotu:
- wystawa Share Your Anger, Galeria ASP (oprowadzanie: Margaryta Vladymirova),
- wystawa Dekada w ramach Open Eyes Art Festival (oprowadzanie: dr Justyna Smoleń),
- zwiedzanie wystawy Anisha Kappora oraz magazynów i pracowni w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (Jaroław Pajek, Rafał Szambelan Urszula Kaszewska, Bogusław Dobrowolski)
- wizyta w kompleksie galerii: Piana, Szaber i Art Industry Standard, połączona ze zwiedzaniem wystaw Julia Szczerbowska. Gorycz (oprowadzanie: dr Michał Sroka), Tomek Haładaj. Żadna mnogość (oprowadzanie: artysta), Marcin Zonenberg. Nie-meblościanka (oprowadzanie: Bartek Buczek)
- wizyta w Cricotece na wystawach Tadeusz Kantor. Widma – wystawa stała oraz Osobiste. Kostiumy teatralne Tadeusza Kantora, Cricoteka (oprowadzanie: Magdalena Ujma, Dział Zbiorów i Wystaw, Małgorzata Paluch-Cybulska, kierowniczka Muzeum Tadeusza Kantora, Bogdan Renczyński, Archiwum i Zbiory Biblioteczne),
- wystawa XX + XXI. Rzeźba, Muzeum Narodowe w Krakowie (oprowadzanie: Anna Kłosowska, Agata Małodobry),
- spotkanie z konserwatorką Zofią Kerneder na wystawie stałej w MOCAK-u Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
- wizyta w pracowni Jerzego Beresia (oprowadzanie: Oskar Hanusek),
- zwiedzanie magazynów zbiorów i pracowni konserwatorskich Muzeum Fotografii w Krakowie (oprowadzanie: Kinga Olesiejuk).
Bardzo chcielibyśmy podziękować osobom i instytucjom, bez których pomocy i otwartości na współpracę realizacja programu nie byłaby możliwa:
- Bartkowi Buczkowi, artyście, art-handlerowi i kuratorowi z Art Industry Standard, za wsparcie merytoryczne i techniczne,
- Wojciechowi Gilewiczowi i Tomkowi Haładajowi, artystom uczestniczącym w zajęciach ze studentkami i studentami,
- Margarytcie Vladymirovej, dr Justynie Smoleń, dr Michałowi Sroce, kuratorom, dzięki którym mogliśmy poznać dogłębnie wspaniałe wystawy,
- Zofii Kerneder, konserwatorce dzieł sztuki Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK,
- Annie Kłosowskiej, kierowniczce pracowni Konserwacji Rzeźby i Sztuki Współczesnej oraz Agacie Małodobry, kuratorce Muzeum Narodowego w Krakowie
- Małgorzacie Paluch-Cybulskiej, kierowniczce Muzeum Tadeusza Kantora, Bogdanowi Renczyńskiemu, odpowiadającemu za Archiwum i Zbiory Biblioteczne, Joannie Gorzałczany, konserwatorce oraz Magdalenie Ujmie, kierowniczce Działu Zbiorów i Wystaw, z Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
- Jaroławowi Pajkowi, kierownikowi Działu Wystaw i Kolekcji, Rafałowi Szambelanowi z Pracowni Konserwacji, Urszuli Kaszewska z Działu Edukacji oraz Bogusławowi Dobrowolskiemu z Pracowni Ceramicznej w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
- Fundacji im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia