„O współpracy konserwatorów i historyków sztuki”

Serdecznie zapraszamy na LXX Ogólnopolską sesję naukową Stowarzyszenia Historyków Sztuki „O współpracy konserwatorów i historyków sztuki”, która odbędzie się w dniach 24-25 listopada 2022 r. w Auli Gmachu Głównego ASP im. Jana Matejki w Krakowie (pl. Matejki 13).

Sesja organizowana jest we współpracy Krakowskiego Oddziału SHS i Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Program LXX Ogólnopolskiej sesji SHS „O WSPÓŁPRACY KONSERWATORÓW I HISTORYKÓW SZTUKI” do pobrania w formacie pdf

Program sesji naukowej

dzień 1: 24 listopada, czwartek

9:30-9:45
Grażyna Korpal: Interdyscyplinarność sztuki konserwacji w aspekcie doktryn i praktyki konserwatorskiej

9:45-10:00
Łukasz Młynarski: Pozycja prawna historyka sztuki w trakcie procesu dokumentacji, konserwacji i zarządzania zabytkami

10:00-10:15
Iwona Szmelter: Jak daleko do optimum? Holistyczna i interdyscyplinarna współpraca w ochronie dziedzictwa kulturowego

10:15-10:30
Andrzej Siwek: Dyskurs o wartości – między historią sztuki a ochroną zabytków

10:30-10:45
Joanna Sobczyk: A co z fizykami? Multiwersum w Muzeum Narodowego w Krakowie. O współpracy z konserwatorami i historykami sztuki

10:45-11:00
Paweł Dettloff: O pożytkach badań – z warsztatu współpracy historyków sztuki i konserwatorów

11:00-11:15
Karolina Zalewska: Spectrum współpracy konserwatorów i historyków sztuki

11:15 – 11:45 Przerwa

11:45-12:00
Małgorzata Nowalińska: Interdyscyplinarne badania wizerunków Matki Boskiej z Dzieciątkiem prowadzone na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych

12:00-12:15
Iwona Liżewska: Palimpsest – nawarstwienia w zabytku i rozwiązania konserwatorskie

12:15-12:30
Ewa Orlińska-Mianowska, Monika Janisz: Współpraca Kolekcji Tkanin Muzeum Narodowego w Warszawie w procesie kształcenia studentów Katedry Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych oraz Katedry Mody w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych

12:30-12:45
Oskar Hanusek: Problematyka konserwacji sztuki współczesnej w kontekście dydaktyki na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie

12:45-13:00
Kinga Olesiejuk: Współpraca historyków sztuki i konserwatorów w procesie akwizycji dzieł współczesnych

13:00-13:15
Agata Małodobry: XX-XXI. Rzeźba: wystawa jako pole dialogu kuratorsko-konserwatorskiego. Dylematy, odkrycia, inspiracje

13:15-13:30
Szymon Tracz: Beskidzkie Muzeum Rozproszone Diecezji Bielsko-Żywieckiej – konserwacja i nadanie nowych funkcji drewnianej architekturze sakralnej Podbeskidzia

13:30-13:45
Dorota Gutkowska: Przepastne magazyny kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie widziane oczami historyka sztuki i konserwatora. O współpracy specjalistów wielu dziedzin

13:45 Dyskusja
15:30 Bazylika mariacka – pokaz ołtarza mariackiego po ostatniej konserwacji

17:00-17:15
Anna Ozaist-Przybyła: Rola historyka sztuki w przygotowaniu dokumentacji konserwatorskiej na podstawie doświadczeń Fundacji Ochrony Mebli Zabytkowych oraz Dziedzictwa Kultury w Polsce D.O.M. przy konserwacji mebli stanisławowskich z Łazienek Królewskich w Warszawie

17:15-17:30
Małgorzata Godek: Kwerenda ikonograficzna a rekonstrukcja malowideł ściennych na przykładzie wedut w dawnym Pałacu Biskupim w Tarnowie

17:30-17:45
Marta Zaborowska: Kwerenda archiwalna a zakres restauracji rzeźby kompozytowej „Fantaisie impromptu F. Chopina. Tancerka” autorstwa Danuty Kwapiszewskiej

17:45-18:00
Katarzyna Górecka: Konserwatorzy i historycy sztuki na rusztowaniu – rekonstrukcja pierwotnego programu ikonograficznego późnobarokowych fresków kaplicy bł. Władysława z Gielniowa przy kościele św. Anny w Warszawie

18:00 Dyskusja
Spotkanie koleżeńskie
Wręczenie nagród w konkursach

dzień 2: 25 listopada, piątek

9:00-9:15
Cezary Wąs: Budynek „Solpolu” przy ul. Świdnickiej we Wrocławiu

9:15-9:30
Piotr Fiuk: Archeologia, konserwacja zabytków, historia sztuki i architektura – naukowe badania dla odbudowy szczecińskiego Podzamcza i rekonstrukcji fasad kamienic staromiejskich

9:30-9:45
Małgorzata Gwiazdowska: Conservatio est aeterna creatio. Uczestnicy i konflikty w procesie konserwacji na przykładzie renowacji gmachu dawnej Rejencji w Szczecinie

9:45-10:00
Inga Widlińska, Wiktoria Kałwak: Najnowsze ustalenia dotyczące przekształceń kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Wojnowie

10:00-10:15
Olga Tuszyńska-Szczepaniak: Wpływ bezpośredniego dostępu do obiektu w trakcie restauracji zabytku na analizę architektury i rzeźby architektonicznej na przykładzie Bazyliki Katedralnej Narodzenia NMP w Sandomierzu

10:15-10:30
Alicja Saar-Kozłowska: Zmiany w treści zabytku powstałe w procesie konserwacji na początku XX wieku na przykładzie pomnika grobowego Anny Wazówny

10:30-10:45
Wiktor Bennebesel: Późnogotycka rzeźba na ziemi chełmińskiej – najnowsze prace konserwatorskie a problem oryginalności i integralności zabytku

10:45-11:00
Danuta Szewczyk-Prokurat: O szczęśliwym powiększaniu się zasobu polskich nowożytnych klejnotów. Wymierne efekty współpracy historyka sztuki i konserwatora

11:00-11:15
Zuzanna Sarnecka, Mirosław Wachowiak, Chiara Mazzocchi, Ewa Katarzyna Świetlicka, Joanna Szulc, Hanifah Darmawanti: Cena niewypału. Problemy techniczne we włoskich obiektach ze szkliwionej terakoty w kolekcjach polskich

11:15 Dyskusja i przerwa

12:00-12:15
Marta Skowrońska-Szczęsny, Karolina Zalewska: Polichromia ścienna w formie kotary z kościoła św. Jakuba w Toruniu – kilka słów o barokowym recyklingu

12:15 -12:30
Mirosław Wachowiak: Badania technologiczne obrazów – ważne narzędzie wspomagające warsztat historyka sztuki

12:30-12:45
Martyna Łukasiewicz, Katarzyna Męczyńska, Katarzyna Novljaković, Justyna Łuczyńska-Bystrowska: Dwie kolekcje dworskich portretów francuskich z Muzeum Narodowego w Poznaniu i Muzeum Narodowego w Krakowie

12:45-13:00
Elżbieta Zygier: Poszukiwanie kodu artysty na przykładzie zrealizowanego w Muzeum Narodowym w Krakowie interdyscyplinarnego projektu dotyczącego badania twórczości Maksymiliana Gierymskiego

13:00-13:15
Anna Forczek-Sajdak: O potrzebie interdyscyplinarnych badań i współpracy na przykładzie konserwacji kościoła św. Mikołaja w Skrzydlnej

13:15-13:30
Jerzy Żmudziński: Inauguracja programu badawczego „Dolabella”, czyli o konieczności współpracy konserwatorów dzieł sztuki i historyków sztuki w badaniach nad dawnym malarstwem

13:30-13:45
Janina Wilkosz, Anna Bogusz, Katarzyna Król-Goździk: Lelewel. Rytownik polski. O kulisach ekspozycji i monografii

13:45-14:00
Agnieszka Kunicka-Goldfinger, Adriana Podmostko-Kłos, Marek Peda: Rama do obrazu. O współpracy konserwatorów i historyka sztuki

14:00-14:15
Katarzyna Kolendo-Korczak, Agnieszka Trzos: Konserwacja sarkofagów królewskich

14:15-14:30
Diana Długosz-Jasińska, Małgorzata Zawadzka: Okiem konserwatora i nie tylko. Ze skarbca Muzeum Chopina

14:45 Dyskusja