Strona główna Wystawy dostępna jest pod następującym adresem: Wystawa Końcoworoczna 2022.
Wystawę śledzić można także na facebooku oraz instagramie pod hashtagiem #wystawawkirds2022.
Katedra Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych
Pracownia Przenoszenia i Rozwarstwiania Malowideł Ściennych
kierowniczka pracowni: dr Dorota Białek-Kostecka
dr Marcin Błaszczyk, mgr Karolina Molga, mgr Oskar Hanusek
W roku akademickim 2021/22 Pracownia Przenoszenia i Rozwarstwiania Malowideł Ściennych prowadziła wykłady oraz ćwiczenia dla studentów IV roku specjalizacji konserwacja malarstwa. W Pracowni realizowane są również prace magisterskie.
Przeniesienie malowidła ściennego polega na oddzieleniu go od ściany i osadzeniu na nowym podłożu. Ta prosta, jak się wydaje, definicja, kryje w sobie niezwykle skomplikowany zabieg konserwatorski, którego powodzenie uzależnione jest od bardzo wielu czynników. Jest to również zabieg, który wykonujemy, kiedy wszystkie inne sposoby ratowania malowidła ściennego in situ zawodzą.
Studenci IV roku specjalizacji konserwacja malarstwa w I semestrze wykonywali zadanie, którego celem było poznanie podstaw procesu przenoszenia malowideł ściennych metodami strappo i stacco. Prace przeprowadzano na malowidłach ćwiczeniowych, dzięki czemu studenci mogli testować różne zestawy materiałów oraz poznać czynniki wpływające zarówno pozytywnie, jak i negatywnie na przebieg prac konserwatorskich.
W semestrze letnim studenci rozpoczęli prace przy oryginalnym obiekcie – współczesnej mozaice szklanej autorstwa Stanisława Jakubczyka. Zadanie to było kontynuacją „akcji ratunkowej” przeprowadzonej w czerwcu 2021 w ramach zajęć terenowych, kiedy to ze ścian prezbiterium Sanktuarium Matki Bożej Szkaplerznej w Górkach koło Garwolina zostały zdjęte fragmenty mozaiki z przedstawieniami Matki Bożej Szkaplerznej, św. Szymona oraz Michała Archanioła.
W roku 2022 studenci opracowywali fragment przedstawiający św. Szymona. Ćwiczenia stały się okazją do zgłębienia wiedzy na temat techniki i technologii mozaiki szklanej oraz zdobycia nowych umiejętności konserwatorskich, koniecznych przy powstawaniu transferu obiektu wykonanego w nietypowej technice.
Za wsparcie merytoryczne i sprzętowe jesteśmy niezwykle wdzięczni dr Edycie Bernady z Pracowni Witrażu i Szkła na naszym Wydziale oraz dr Pawłowi Karaszkiewiczowi.
W wyniku ćwiczeń powstał transfer fragmentu mozaiki, gotowy do zamontowania na ścianie. Wykonano również projekty i wizualizacje sposobu ekspozycji przedstawienia z Matką Boska Szkaplerzną i św. Szymonem. Przeprowadzono też badania identyfikacyjne, mające na celu uszczegółowienie informacji na temat techniki i technologii obiektu.
W ćwiczeniach udział wzięli: Anna Błądek, Ignacy Dziurawiec, Kinga Krawczyk, Stanisław Łuczak, Justyna Machnik, Oliwia Małuch, Sylwia Mółka, Adam Radzisz, Anna Skokan, Franciszek Szpila i Aleksander Zieliński.