Wystawa 2022: Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby Kamiennej, Stiuku i Ceramiki

Poniższy wpis jest częścią Wystawy Końcoworocznej 2022 on-line – prezentacji działań poszczególnych pracowni i zakładów Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP im. Jana Matejki w Krakowie w roku akademickim 2021/2022.

Strona główna Wystawy dostępna jest pod następującym adresem: Wystawa Końcoworoczna 2022.
Wystawę śledzić można także na facebooku oraz instagramie pod hashtagiem #wystawawkirds2022.

Katedra Konserwacji i Restauracji Rzeźby
Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby Kamiennej, Stiuku i Ceramiki

kierownik pracowni: dr Marek Wawrzkiewicz
dr Mariusz Wrona, mgr Joanna Głaz

Rok Akademicki 2021/2022 rozpoczął się w niesprzyjających uwarunkowaniach pandemicznych, a także trwającego remontu budynku przy ul. Karmelickiej, siedzibie naszej Pracowni. Wspomniane trudności udało się jednak pokonać i w pełni zrealizować program nauczania.

Zajęcia rozpoczęliśmy od wykładów online oraz wycieczek dydaktycznych w historyczne zakątki Krakowa. Zajęcia plenerowe miały na celu poszerzenie wiedzy studentów dotyczącej problematyki konserwacji zabytków kamiennych na przykładzie wybranych przez nich obiektów. Pozwoliło to na omówienie in situ stanu ich zachowania i przyczyn zniszczeń oraz nakreślenie odpowiedniego postępowania konserwatorskiego.

Studentka IV roku przy usuwaniu przemalować z figury św. Jana Nepomucena z Leśnicy autorstwa J.M. Osterreicha (XVIII w.), Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby kamiennej, stiuku i ceramiki, rok akademicki 2021/2022, fot. mgr Joanna Głaz

Stabilizująca się stopniowo sytuacja pandemiczna pozwoliła na powrót do zajęć w Pracowni. Umożliwiło to studentom III, IV i V roku kontynuację zadań rozpoczętych w poprzednim semestrze, finalizację konserwacji rzeźbiarskich elementów architektonicznych pochodzących z lapidarium Pałacu Florkiewiczów w Młoszowej, a także rozpoczęcie konserwacji XVIII-wiecznej figury Św. Jana Nepomucena z Leśnicy dłuta J.M. Ӧsterreicha, ze znamienitej pracowni na Górnym Śląsku. Studenci Roku II rozpoczęli ćwiczenia z zakresu wykonania mas sztucznego kamienia dla wapienia pińczowskiego oraz klejenia i uzupełnienia ubytków płytek granitowych i marmurowych.

W drugim semestrze minionego roku akademickiego w Pracowni pojawiły się bardzo interesujące obiekty dyplomowe. Cztery płaskorzeźby z piaskowca (1593 r.), obiekty p. S. Gajek oraz kamienna chrzcielnica (1576 r.), obiekt p. S. Kalemby. Były one elementami wyposażenia Kościoła Św. Mikołaja w Brzegu, obecnie w zbiorach brzeskiego Muzeum Piastów Śląskich. Pozyskane obiekty to efekt umowy o współpracy podpisanej w br. z inicjatywy naszej Pracowni przez ASP i Muzeum w Brzegu. Kolejny obiekt dyplomowy to rzeźba autorstwa J. Łukomskiego z cyklu Hominem Quero z 1972 r. ze zbiorów Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, praca p. N. Klimala. Efekty prac naszych Dyplomantek będziemy mogli oglądać na kolejnej wystawie końcoworocznej.

Studentki II roku podczas odkuwania konstrukcji wzmacniającej kamienną formę herbu pochodzącego z Pałacu Florkiewiczów w Młoszowej, Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby kamiennej, stiuku i ceramiki, rok akademicki 2021/2022, fot. mgr Joanna Głaz
Oczyszczanie kamiennego obiektu przez studentkę II roku przy użyciu metody strumieniowo-ściernej, Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby kamiennej, stiuku i ceramiki, rok akademicki 2021/2022, fot. mgr Joanna Głaz
Student III roku podczas usuwania pozostałości zaprawy cementowej z powierzchni Herbu Pogoń wykonanego z wapienia pińczowskiego, pochodzącego z Pałacu Florkiewiczów w Młoszowej. Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby kamiennej, stiuku i ceramiki, rok akademicki 2021/2022, fot. mgr Joanna Głaz
Uzupełnianie wybranych ubytków formy piaskowcowego detalu architektonicznego przy pomocy modyfikowanej kolorystycznie masy sztucznego kamienia, Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby kamiennej, stiuku i ceramiki, rok akademicki 2021/2022, fot. mgr Joanna Głaz
Doczyszczanie postawy figury św. Jana Nepomucena z Leśnicy dłuta J.M. Osterreicha (XVIII w.) przy zastosowaniu metody strumieniowo-ściernej (mikropiaskarka), Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby kamiennej, stiuku i ceramiki, rok akademicki 2021/2022, fot. mgr Joanna Głaz
Opracowywanie kolorystyki masy sztucznego kamienia przez studentki III roku, Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby kamiennej, stiuku i ceramiki, rok akademicki 2021/2022, fot. mgr Joanna Głaz
Płaskorzeźby z piaskowca (1593 r.) pochodzące z Kościoła św. Mikołaja w Brzegu, będące obecnie własnością Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu, obiekt dyplomowy p. S. Gajek, studentki V roku, Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby kamiennej, stiuku i ceramiki, rok akademicki 2021/2022, fot. dr Marek Wawrzkiewicz
Kamienna chrzcielnica (1576 r.) pochodząca z Kościoła św. Mikołaja w Brzegu, obecnie w zbiorach Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu, domniemane autorstwo Michała Kramera, obiekt dyplomowy p. S. Kalemby, studentki V roku, Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby kamiennej, stiuku i ceramiki, rok akademicki 2021/2022, fot. dr Marek Wawrzkiewicz
Rzeźba autorstwa J. Łukomskiego z cyklu Hominem Quero z 1972 r. ze zbiorów Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, praca dyplomowa p. N. Klimali, studentki VI roku, Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby kamiennej, stiuku i ceramiki, rok akademicki 2021/2022, fot. dr Marek Wawrzkiewicz