Wystawa 2022: Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby Kamiennej, Stiuku i Ceramiki
Poniższy wpis jest częścią Wystawy Końcoworocznej 2022 on-line – prezentacji działań poszczególnych pracowni i zakładów Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP im. Jana Matejki w Krakowie w roku akademickim 2021/2022.
Katedra Konserwacji i Restauracji Rzeźby Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby Kamiennej, Stiuku i Ceramiki
kierownik pracowni: dr Marek Wawrzkiewicz dr Mariusz Wrona, mgr Joanna Głaz
Rok Akademicki 2021/2022 rozpoczął się w niesprzyjających uwarunkowaniach pandemicznych, a także trwającego remontu budynku przy ul. Karmelickiej, siedzibie naszej Pracowni. Wspomniane trudności udało się jednak pokonać i w pełni zrealizować program nauczania.
Zajęcia rozpoczęliśmy od wykładów online oraz wycieczek dydaktycznych w historyczne zakątki Krakowa. Zajęcia plenerowe miały na celu poszerzenie wiedzy studentów dotyczącej problematyki konserwacji zabytków kamiennych na przykładzie wybranych przez nich obiektów. Pozwoliło to na omówienie in situ stanu ich zachowania i przyczyn zniszczeń oraz nakreślenie odpowiedniego postępowania konserwatorskiego.
Stabilizująca się stopniowo sytuacja pandemiczna pozwoliła na powrót do zajęć w Pracowni. Umożliwiło to studentom III, IV i V roku kontynuację zadań rozpoczętych w poprzednim semestrze, finalizację konserwacji rzeźbiarskich elementów architektonicznych pochodzących z lapidarium Pałacu Florkiewiczów w Młoszowej, a także rozpoczęcie konserwacji XVIII-wiecznej figury Św. Jana Nepomucena z Leśnicy dłuta J.M. Ӧsterreicha, ze znamienitej pracowni na Górnym Śląsku. Studenci Roku II rozpoczęli ćwiczenia z zakresu wykonania mas sztucznego kamienia dla wapienia pińczowskiego oraz klejenia i uzupełnienia ubytków płytek granitowych i marmurowych.
W drugim semestrze minionego roku akademickiego w Pracowni pojawiły się bardzo interesujące obiekty dyplomowe. Cztery płaskorzeźby z piaskowca (1593 r.), obiekty p. S. Gajek oraz kamienna chrzcielnica (1576 r.), obiekt p. S. Kalemby. Były one elementami wyposażenia Kościoła Św. Mikołaja w Brzegu, obecnie w zbiorach brzeskiego Muzeum Piastów Śląskich. Pozyskane obiekty to efekt umowy o współpracy podpisanej w br. z inicjatywy naszej Pracowni przez ASP i Muzeum w Brzegu. Kolejny obiekt dyplomowy to rzeźba autorstwa J. Łukomskiego z cyklu Hominem Quero z 1972 r. ze zbiorów Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, praca p. N. Klimala. Efekty prac naszych Dyplomantek będziemy mogli oglądać na kolejnej wystawie końcoworocznej.