Strona główna Wystawy dostępna jest pod następującym adresem: Wystawa Końcoworoczna 2022.
Wystawę śledzić można także na facebooku oraz instagramie pod hashtagiem #wystawawkirds2022.
Katedra Konserwacji i Restauracji Malowideł Sztalugowych
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie
kierowniczka pracowni: dr hab. Anna Sękowska
prof. dr hab. Jadwiga Wyszyńska, prof. dr hab. Marta Lempart-Geratowska, dr hab. Małgorzata Nowalińska
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Płótnie prowadzi zajęcia (ćwiczenia) oraz wykłady dla studentów II, III i V roku.
W roku akademickim 2021/2022 z uwagi na remont macierzystego budynku przy ul. Smoleńsk 9, gdzie mieści się pracownia, zajęcia odbywały się w budynku przy ul. Lea. Wymusiło to czasową przeprowadzkę i nową organizację zajęć, które prowadzone były blokowo w formie wykładów zdalnych i ćwiczeń praktycznych realizowanych w pracowniach. I tak – jak w poprzednich latach – dla II roku były to wykłady będące wprowadzeniem do zagadnień konserwacji malowideł na płótnie, dla V roku wykłady dotyczyły zabiegów rozwarstwiania i przenoszenia malowideł sztalugowych oraz konserwacji malowanych tkanin jedwabnych, zaś III rok przygotowywał pracę pisemną.
Dodatkowo studenci mieli okazję wysłuchać wykładów doktorantek Szkoły Doktorskiej – Katarzyny Dobrzańskiej i Katarzyny Siwczyńskiej, które przybliżyły problematykę oraz aktualny etap prac nad swoimi realizacjami doktorskimi związanymi z konserwacją malarstwa na płótnie.
Podczas ćwiczeń studenci pracowali przy obiektach zabytkowych należących do zbiorów muzealnych (m.in. Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie, Muzeum Sprzętu Gospodarstwa Domowego w Ziębicach), kolekcji prywatnych, jak i zbiorów krakowskich kościołów i klasztorów (m.in. Bożego Ciała, św. Marka Ewangelisty, NMP z Lourdes).
W pracowni realizowane były prace magisterskie związane z konserwacją malarstwa na płótnie oraz innego typu tkaninach, między innymi wielkoformatowego obrazu z krakowskiego kościoła Franciszkanów oraz chorągwi kościelnych i feretronu z Muzeum Archidiecezjalnego w Lublinie.
Tematem prac były również obiekty na podobraziach drewnianych, przy których zabiegi będą kontynuowane w roku następnym. Obrazy te prezentują szczególny typ wizerunku – Matki Boskiej z Dzieciątkiem tzw. Hodegetrii Krakowskiej. Ponadto w minionym roku akademickim, w ramach jednej z realizacji dyplomowej, rozpoczęte zostały przygotowania do zabiegu rozwarstwiania, obejmujące przeprowadzenie prób zabiegu poznanego w teorii na wykładach.