GALERIA „4 ŚCIANY” ZAPRASZA
Zofia Kaszowska Ryszard Antoni Wójcik
Przemysłowy Śląsk w tradycyjnych technikach fotograficznych
Wernisaż 17 stycznia 2011 r. (poniedziałek) o godz. 19.00
Wystawa czynna w dniach: od 18.01.2011 r. do 25.02.2011 r.
Od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 19.00
Adres: 30-052 Kraków, ul. Lea 27-29,
E-mail: galeria.wkirds@asp.krakow.pl
[geogis_old_gallery album=”kaszowskawojcik”]
[geogis_old_gallery album=”kaszowskawojcikwernisaz”]
Lubimy oglądać stare fotografie – z nostalgią przyglądamy się sztywno usadowionym postaciom o wyszukanych gestach i wymuskanych strojach; porównujemy wygląd utrwalonych przed laty miejsc z ich współczesnym obrazem. Chociaż fotografia od początku jej wynalezienia starała się zaistnieć jako samodzielna dziedzina sztuki nasze spojrzenie na jej wytwory świadczy, że najdobitniej wyraża się w funkcji dokumentu.
Niniejsza wystawa prezentuje fotografie wykonane w Hucie Metali Nieżelaznych Szopienice w Katowicach, w latach 2008 i 2009, tuż po wyłączeniu jej z eksploatacji. Stanowi dokument radykalnych zmian zachodzących w życiu i krajobrazie Górnego Śląska zapoczątkowanych w przełomowym dla Polski roku 1989.
Światła lamp sodowych uwidocznione na fotografiach ukazujących rozległe hale namiarowania, odlewania, walcowania i cięcia przypominają rozgwieżdżone niebo. Wieże pieców pionowych do ciągłego żarzenia taśmy raz budzą skojarzenie z wnętrzem strzelistej, gotyckiej katedry innym razem wydają się miejscem startu statków kosmicznych. Otwarta klapa walcarki Sendzimira odsłania precyzję myślenia swojego konstruktora. W tym „sielankowym krajobrazie”, który w latach 50-tych mógłby doskonale służyć fotografii propagandowej, próżno szukać człowieka.
Dla Ryszarda Antoniego Wójcika fotografowanie wyludnionych hal oraz zdewastowanych budynków poprzemysłowych zawsze łączy się z refleksją nad kruchością ludzkiej stabilizacji i egzystencji. Zadaje on sobie pytanie, o to, kto tutaj pracował i jakie było wtedy jego życie?
Dla mnie fotografowanie Śląska to pewna forma zadośćuczynienia za ucieczkę z tego, jak mi się kiedyś wydawało, tonącego statku – krainy mojego dzieciństwa.
Prezentowane zdjęcia wykonano w tradycyjnych, pozytywowych technikach fotograficznych, których początki sięgają XIX w.: 1) technice srebrowej na papierze chloro- barytowym, 2) technice cyjanotypii wykorzystującej światłoczułe sole żelaza, 3) technice kallitypi opartej zarówno o związki srebra jak i żelaza.
&
nbsp;
Zofia Kaszowska