Dziekan Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie
ma zaszczyt zaprosić na otwarcie wystawy:
Henryk Ożóg "Grafika"
Wernisaż: 22.03.2010 r. (poniedziałek) godz. 19.00
Wystawa czynna w dniach: 23.03.2010 r.- 23.04.2010 r.(od poniedziałku do piątku)
w godz. 8.00-19.00
Henryk Ożóg
Ur. 11.01.1956 r. w Wysokiej k. Wadowic.
1976 r.-1981 r. studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Dyplom w 1981 r. w Pracowni Miedziorytu pod kierunkiem prof. Mieczysława Wejmana.
Od 1983 r. zatrudniony na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie w Pracowni Wklęsłodruku prof. Andrzeja Pietscha.
Od 2002 r. prowadzi Pracownię Wklęsłodruku na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie.
2002 r.-2008 r. prodziekan Wydziału Grafiki.
Od 2008 r. kierownik Katedry Grafiki Warsztatowej.
Wystawy indywidualne:
1985 – Galeria 3 Obrazów, ASP Kraków.
– Galeria Grafiki i Plakatu, Warszawa.
1987 – Galerie Rencontre d'Espaces, Strasbourg, Francja.
– Galeria 72, Poznań.
1988 – Galeria Inny Świat, Kraków.
– Galerie Du Club 44, La Chaux de Fonds, Szwajcaria.
1989 – Intaglio Printmaker Gallery, Melbourne, Australia.
1990 – Galeria 'A' Stary Rynek, Poznań.
– Galleri Heden, Goteborg, Szwecja.
– Galerie Denis Canteux, Valmmorel, Francja.
1991 – Galeria ”G P”, Warszawa.
1992 – Galeria Bałucka, Łódź.
– La Baummatte, La Chaux de Breuleux, Szwajcaria.
1993 – Galeria Jana Fejkiela, Kraków.
1994 – Galeria Duna, Barcelona, Hiszpania.
– Zimmergalerie Eryka Schulok, Iserlohn, Niemcy.
1997 – ”P G” Printmaker Gallery, Melbourne, Australia.
– Galeria Dominika Rostworowskiego (malarstwo), Kraków.
1998 – Musee des Beaux-Arts, Le Locle, Szwajcaria.
1999 – Galerie Grund, Baden, Siegenfeld, Austria.
– Galeria Jana Fejkiela, Kraków.
2001 – Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Wieża Ratuszowa.
2002 – Galerie "K", Staufen, Niemcy.
– ”Soma” Warszawa, wystawa malarstwa i grafiki.
2003 – MOK, Olsztyn.
2005 – Galerie Schulok, Iserlohn, Niemcy.
2006 – Centrum Kultury i Sztuki, Kalisz.
– Akademia Sztuk Pięknych, Wydział Grafiki, Katowice.
2007 – Wystawa malarstwa zorganizowana przez Space Gallery.
Przedstawicielstwo Polskie przy ONZ, Genewa, Szwajcaria.
2008 – Galeria Jana Fejkiela, Kraków.
2009 – BWA Ostrowiec Świętokrzyski.
2010 – Galeria Wydziału Grafiki, Gdańsk.
Udział w około 300 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.
( ..) Prace graficzne i malarskie zasługują na uwagę nie tyle z powodu biegłości warsztatowej, ale też
z uwagi na treści intelektualne i emocjonalne. Czytelne są również jego fascynacje i upodobania artystyczne, choć styl, jak szereg formalnych możliwości uzyskania efektu estetycznego, jest dla tego artysty przedmiotem nie małej wagi. Zarówno malarstwo jak i prace graficzne – te dawniejsze jak
i obecnie prezentowane mają czytelny rodowód. Czytelna jest tu lekcja awangardy XX wieku.
(…) Prace Henryka Ożoga, które cechuje pewna prostota barwnych układów, nie jest jedynie grą estetyczną. Cytaty, które wprowadza i pastisze motywów z twórczości ulubionych artystów, nie są ozdobnikami użytymi w celu epatowania erudycją, lecz są wyrazem urzeczenia obszarami sztuki, jakie odkrywa. Byłoby też zbytnim uproszczeniem traktować sztukę tego artysty jako zbiór znaków wyrażonych formą i kolorem, a pominąć jej siłę duchową.
Prof. Zbigniew Gostomski
(…) Komunikatywność twórczości Ożoga nie polega na szukaniu bezpośrednich inspiracji w otaczającej naturze, w naturalnym porządku rzeczywistości. Źródłem inspiracji a także przedmiotem refleksji artysty jest najogólniej obszar kultury i cywilizacji związany z kręgiem zjawisk wizualnych, rodzajem współczesnej ikono sfery. Szczególnie tej kreowanej przez media masowe z ich atrakcyjnością, agresywnością, ale i dezintegracją autonomicznych, podmiotowych ontologicznie bytów(…) Swoistym fenomenem tej sztuki jest umiejętność tworzenia z rozsypanych, zdezintegrowanych elementów obrazu nowych spójnych wyrazowo całości, a owa sprzeczność staje się często źródłem silnie ekspresyjnego czy nawet dramatycznego oddziaływania.(…) Chociaż dostrzegam w jego dziełach wpływ współczesnych mediów i kreowanego przez nie wizerunku cywilizacji, to z drugiej strony prace Ożoga przesiąknięte są jednocześnie najbliższą mu prywatnością. Powtarzająca się postać mężczyzny w jego pracach, dopełniana czasem innymi figurami, wydaje się niekiedy alter ego artysty, choć nigdy go o to nie pytałem.(…)
Prof. Andrzej Pietsch