Wystawa „Wokół idei”

Galeria "4 ściany zaprasza"

"Wokół idei"

W wystawie wykorzystano prace ze zbiorów Muzeum ASP w Krakowie

 

Wernisaż 8 października 2012 r. (poniedziałek) o godz. 19.00
Wystawa czynna w dniach: od 09.10.2012 r. do 03.11.2012 r.
Od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 do 20.00

Adres: 30-052 Kraków, ul. Lea 29
E-mail: galeria.wkirds@asp.krakow.pl

 

[geogis_old_gallery album=”wokolidei”]

Wokół idei

 

Oglądając rozmaite realizacje – malarskie, rzeźbiarskie, graficzne, nie wiemy jak przebiegało dochodzenie do finalnego kształtu dzieła. Oczywiście niedorzecznością byłoby założenie, że odbywa się to zawsze według jednego scenariusza. Z pewnością są dzieła natchnione, które powstawały spontanicznie bez żmudnych przygotowań, inne były owocem długich i wnikliwych studiów. Historia daje nam czasami wgląd w proces powstawania dzieła, choć trzeba przyznać, że jest to sytuacja rzadko spotykana. Doskonałym przykładem może być Guernica Pabla Picassa – w tym przypadku mamy dostęp nie tylko do licznych szkiców i rysunków przygotowawczych, znamy nawet poszczególne stadia powstającej kompozycji dzięki zachowanej dokumentacji fotograficznej. Zwykle jednak nasza ciekawość nie zostaje zaspokojona. Artyści niechętnie udostępniają szczegóły procesu, który często uważają za zbyt osobisty. Droga od „wyobrażonego” do „ucieleśnionego” rzadko jest ujawniana. A jeżeli jest – to staje się wartością samą w sobie.

Doskonałym materiałem, który pozwala zajrzeć artyście „przez ramię”, podglądnąć jak wygląda jego sposób myślenia, szukania i rejestrowania świata – są szkicowniki. Znane od wieków jako część artystycznej praktyki mogą przybierać różną formę i służyć odmiennym celom. Zwykle stawały się zbiorem rysunkowych lub malarskich notatek opisujących otaczającą rzeczywistość, tworzonych spontanicznie pod wpływem motywu, który przykuwał uwagę swoją urodą lub pozwalał na wnikliwą analizę detalu, ruchu lub kształtu. Często szkicowniki stawały się zbiorem rozproszonych rysunków, innym razem zawierały metodycznie uszeregowane warianty jednego motywu lub tematu. Można spotkać i takie, które przybierają formę szczególnego dziennika, w którym drobne szkice i rysunkowe notatki przeplatają się z zapisanymi myślami, refleksjami, komentarzami stając się wręcz zapisem czasu – zdarzeń i emocji.

Intencją zaprezentowanej w Galerii 4 Ściany wystawy jest chęć pokazania kilku postaw, różnych sposobów działania. Poczynając od rysunkowych notatek, w których trudno odszukać „zaczyn” przyszłego dzieła, przez metodyczne rozpracowywanie wybranego motywu, który przybiera różne formy i prowokuje odmienne realizacje, do perfekcyjnie wykreślonych planów precyzyjnie ukazujących zamysł przyszłej realizacji. Tych kilka wymienionych dróg to skromna reprezentacja możliwych działań. Uważny widz z pewnością odnajdzie ich na wystawie dużo więcej.

Łukasz Konieczko