Wystawa Katedry Sztuk Pięknych w Galerii ASP w Bronowicach

Zapraszamy na wystawę malarstwa, rysunku i rzeźby studentów Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP im. J. Matejki oraz pedagogów uczących w Katedrze Sztuk Pięknych

Katedra Sztuk Pięknych

wernisaż: 17 stycznia 2017, godz. 17.30
Galeria „ASP w Bronowicach”
Galeria Bronowice, I piętro
ul. Stawowa 61

Studenci biorący udział w wystawie:
Daniel Bednarczyk
Magdalena Chodacka
Barbara Giżycka
Monika Głowacka
Regina Główczak
Angelika Gurtat
Angelika Halota
Natalia Klimas
Martyna Krawczyk
Patrycja Kucharzyk
Katarzyna Kudyba
Justyna Latoń
Joanna Matras
Katarzyna Różańska
Alicja Sawoniuk
Zbigniew Strzelczyk
Gabriela Szalat-Dao Quy
Joanna Sztyrak
Monika Topolska
Wojciech Zieliński
Katarzyna Wójcicka
Nadia Wywiórska
 
Po wielu latach, które upłynęły od pierwszej wystawy pedagogów ówczesnej V Katedry – Katedry Kształcenia Ogólnoplastycznego Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych mamy sposobność ponownie uczestniczyć w wystawie, która jest wydarzeniem artystycznym o szczególnym charakterze. Tym razem, obok prac pedagogów Katedry Sztuk Pięknych (to nowa nazwa V Katedry) mamy prace studentów Wydziału zaproszonych – wyróżnionych tą formą uczestnictwa. Tak więc w zaproponowanej formule wystawy, wzór kształcenia „mistrz i uczeń” nabiera szczególnego charakteru. Patrząc na efekt współpracy, podświadomie doszukujemy się wspólnych cech w malarstwie pedagogów i studentów. Nie to jednak wydaje się najistotniejsze i nie tego bynajmniej oczekujemy. Doceniamy w ich twórczości pracowitość, systematyczność, poszukiwanie i eksperymentowanie. Jako przyszli konserwatorzy dzieł sztuki będą podlegali pewnej dyscyplinie zawodu – zachowując powściągliwość i pokorę względem dzieł sztuki. Muszą jednocześnie posiadać wyobraźnię, przestrzenne widzenie ale również wyczucie dobrego smaku – poczucie estetyki. Własna twórczość, szczególnie ta, uprawiana z potrzeby a nie wyłącznie z obowiązku daje ku temu szczególną sposobność.
dr hab. Marta Lempart-Geratowska, prof. ASP
Dziekan Wydziału KiRDS ASP w Krakowie
 
Kilka faktów z historii Katedry
Koncepcja powołania do życia Katedry Kształcenia Ogólnoplastycznego, która od 2012 roku działa pod nazwą Katedra Sztuk Pięknych, pojawiła się w planach reorganizacji struktury Akademii w 1972 roku, kiedy to władze uczelni z ówczesnym Rektorem prof. Mieczysławem Wejmanem zaakceptowały nową, w pełni samodzielną formułę Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki zatwierdzając system studiów kierunkowych w zakresie konserwacji od pierwszego roku studiów. Równocześnie przyjęto plan stworzenia nowej jednostki kształcącej w zakresie sztuk pięknych z pracowniami: Malarstwa, Rysunku i Rzeźby, która realnie rozpoczęła działalność w roku akademickim 1975/1976. Pierwszymi pedagogami uczącymi przedmiotów artystycznych byli: ad. Krystyna Konecka-Grzybowska, która przez rok uczyła malarstwa, Tadeusz Ostaszewski uczący rzeźby w latach 1972–1980 (był on związany z Wydziałem Konserwacji Dzieł Sztuki już od 1966 roku) oraz doc. Eugeniusz Waniek, który na dwa lata objął Pracownię Rysunku i stanowisko kierownika Katedry. Skład osobowy szybko uległ zmianie. Po odejściu ad. Krystyny Koneckiej-Grzybowskiej Pracownię Malarstwa obejmuje prof. Stanisław Wiśniewski (prowadził Pracownię Malarstwa w latach 1976–2012 pełniąc również przez te lata obowiązki kierownika Katedry), a po przejściu na emeryturę doc. Eugeniusza Wańka Pracownię Rysunku objął prof. Allan Rzepka (prowadził Pracownię Rysunku w latach 1977–2015). Działalność tych pedagogów miała przez wiele lat decydujący wpływ na kształt i program kształcenia.
Obecny obraz Katedry buduje nowe pokolenie artystów – malarze, rzeźbiarze i graficy, którzy tak jak  ich poprzednicy próbują stworzyć optymalny model kształcenia przyszłych konserwatorów dzieł sztuki. W obowiązkowych zajęciach prowadzonych przez IX semestrów aktualnie bierze udział 100 studentów (obu specjalności – Konserwacja Malarstwa i Konserwacja Rzeźby), ważną częścią programu dydaktycznego są plenery, od czterech lat organizowane są konkursy (na dzieło plastyczne). W wydziałowej galerii „4 Ściany”, którą opiekuje się Katedra Sztuk Pięknych, organizowane są wystawy, również promujące studentów wyróżniających się szczególnymi osiągnięciami w przedmiotach artystycznych.
 
Katedra
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie od blisko 200 lat kształci młodych ludzi, którzy postanowili rozwijać swój artystyczny talent. W tym czasie mury uczelni opuścili malarze, rzeźbiarze, graficy, projektanci i konserwatorzy dzieł sztuki. Wielu z nich współtworzyło polską sztukę wpisując się na trwałe w kulturalne dziedzictwo naszego kraju. Niektórzy na lata związali się z Uczelnią edukując kolejne pokolenia i tworząc w ten sposób tak istotny związek tradycji i dziedzictwa z przyszłością. Można przywołać kilka postaci z licznego i wspaniałego grona: Jan Matejko, Julian Fałat, Jacek Malczewski, Stanisław Wyspiański, Xawery Dunikowski, Jerzy Nowosielski. Ale dzisiejsza Akademia to nie tylko uczelnia z długą i ciekawą historią to również dynamiczna szkoła oferująca edukację na najwyższym poziomie na wielu kierunkach i specjalnościach. Współcześnie Akademia edukuje na siedmiu wydziałach kształcąc na wielu polach. Jako jedna z dwóch uczelni w Polsce prowadzi studia magisterskie na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki – i właśnie studentom tego Wydziału będzie w głównej mierze poświecona niniejsza publikacja i wystawa, która, mam nadzieję, przybliży sylwetki naszych studentów i pedagogów, którzy od lat kształcą przyszłych konserwatorów dzieł sztuki.
Edukacja artystyczna sprawia teoretykom i praktykom wiele kłopotu. Toczą się spory o to, co może być przedmiotem edukacyjnej praktyki i w jakim zakresie można modelować przyszłych twórców. Krótko mówiąc – czy można „wyuczyć” na artystę? Z pewnością NIE jeżeli uczeń będzie pozbawiony predyspozycji, krnąbrny i leniwy. Świadomie unikam słowa „talent” mając kłopot z jego precyzyjną definicją, choć z pewnością mogłoby być użyte jako oczywisty i konieczny warunek. Niezależnie od indywidualnych predyspozycji, każda artystyczna aktywność wiąże się z pewnym zakresem wiedzy i umiejętności, która tworzy konieczny element profesji, a taki zawodowy fundament można wyodrębnić w każdej artystycznej działalności, oczywiście będzie on obecny w różnym stopnie zależnie od materii działania – ewidentny w przypadku kierunków projektowych czy konserwacji i restauracji dzieł sztuki, a inny w przypadku sztuk pięknych. Jednak na końcu tej edukacyjnej drogi, niezależnie od tego, czy jest on wynikiem samotnych poszukiwań czy też należy go postrzegać jako owoc wysiłku zbiorowego – tak jest w przypadku rozbudowanych i „wieloskładnikowych” realizacji konserwatorskich – odnajdujemy obraz, rzeźbę, plakat czy grafikę, pracę projektową lub wspomnianą realizację z dziedziny konserwacji – jednym słowem, skończone dzieło, które musi się obronić, musi przekonać do siebie widza, odbiorcę. Tak jest patrząc z perspektywy galeryjnego wnętrza. Z pewnością środowisko akademickie podchodzi do sztuki dość idealistycznie i pryncypialnie. Nam, pedagogom zależy na tym, by nasi studenci do twórczości artystycznej podchodzili z zaangażowaniem i oddaniem ale również by mieli na uwadze zasady, które są obecne od stuleci. Jeżeli uda się zrobić coś interesującego z pominięciem tych zasad albo obok nich, to można to uznać za osobiste osiągnięcie ale lepiej nie trwać w przekonaniu, że gwarantem sukcesu jest pomijanie zasad. Ignorancja jest złym i bardzo nieprzewidywalnym doradcą.
Na naszej uczelni nie pracuje się z bezimiennym tłumem słuchaczy ale z indywidualnym, młodym twórcą, który uczy się wyrażać własne emocje, uczy się języka i warsztatu, a proces ten z pewnością nie kończy się wraz z otrzymaniem dyplomu ukończenia studiów. Rola pedagoga jest więc w dziedzinie sztuk pięknych niezwykle trudna, a praca daleka od wygłaszania nieomylnych i zawsze sprawdzających się teorii. Przy różnorodności artystycznych postaw nie można stworzyć obowiązującego modelu czy schematu postępowania. Wierząc, że niezwykle ważnym elementem „artystycznej profesji” jest dialog i praktyka próbujemy być pomocni wspierając artystyczne poszukiwania, ale efekty tych działań są przede wszystkim świadectwem możliwości naszych studentów, efektem ich pracy, wrażliwości, zaangażowania – i choć dla widzów może to być czasem niedostrzegalne, zwykle jest wynikiem ciężkiej pracy, bo dobra sztuka skrzętnie ukrywa trud z wdziękiem eksponując jakość i „blask”.
Wystawa pokazuje wszystkie trzy pracownie odpowiedzialne za edukację plastyczną na naszym wydziale (malarstwa, rysunku i rzeźby), Żeby ich obraz był kompletny, prezentujemy pojedyncze prace wszystkich pedagogów aktualnie związanych z Katedrą Sztuk Pięknych oraz wybrane realizacje studenckie. Są to prace studyjne i odważne interpretacje, akty, martwe natury, kompozycje na zadany temat, prace plenerowe – jednym słowem obraz codziennej pracy. A warto nadmienić, że nasi studenci realizują bardzo podobny program jak ich koledzy na Wydziale Malarstwa czy Rzeźby. Główną różnicą jest czas jaki mają zagwarantowany w programie studiów na realizację swoich zamiarów i to, że muszą łączyć ich realizację z szeregiem żmudnych i pracochłonnych zajęć konserwatorskich nie wspominając o rozbudowanym bloku przedmiotów teoretycznych obejmujących tak specjalistyczną wiedzę jak fotogrametria, petrografia, mikrobiologia, nie zapominając o tej bardziej oczywistej z dziedziny fizyki, chemii czy historii sztuki. Praktyka pokazuje, że pomimo wielu obowiązków i stosunkowo małej ilości czasu na zajęcia artystyczne nasi studenci malują, rzeźbią, jeżdżą na plenery i sympozja artystyczne, biorą udział w wystawach i konkursach, dostają stypendia artystyczne i nagrody. Realizują własne artystyczne ambicje wykraczając daleko poza obowiązkowy program, choć oczywiście w przypadku sztuk pięknych bardzo trudno jest stwierdzić gdzie kończy się uczelniany rygor i próg minimum. Osobiście cieszy mnie to, że wiele osób angażuje się nie myśląc o swoim zajęciu w kategoriach szkolnego obowiązku i właśnie grupę takich entuzjastów prezentujemy na wystawie „Katedra Sztuk Pięknych” – i myślę, że słowo „katedra” może tu zabrzmieć bardziej wieloznacznie.
prof. Łukasz Konieczko
Kierownik Katedry Sztuk Pięknych
Wydział KiRDS ASP w Krakowie
Katalog
Autorem fotoreportażu z otwarcia wystawy jest Olga Pawłowska.
Autorem zdjęć prezentujących ekspozycję jest Rafał Pytel.
16 22 21 20 19 18 17 15 14 13 12 11 9 8 7 6 5 4 3 2 1